Sökning: "canon representation"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden canon representation.
1. ”Va!? Har du inte hört den!?” : En kulturhistorisk analys av musiklärarstudenters reflektioner om idén om en kulturkanon och dess potentiella implikationer gällande musikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om idén om den kulturkanon som ska införas enligt Tidöavtalet som publicerades 2022. Syftet är att belysa hur musiklärarstudenter reflekterar kring en kulturkanon och vilka implikationer den potentiellt skulle ha för musikundervisning utifrån forskningsfrågan; Vad karaktäriserar musiklärarstudenters utsagor om en potentiell kulturkanon och dess implikationer för deras framtida musikundervisning? För att besvara forskningsfrågan har sex musiklärarstudenter, från de senare årskurserna under höstterminen 2023 på Kungl. LÄS MER
2. Englishes in Upper Secondary EFL Teaching. A Study of Teachers’ Selection, in Relation to Kachru’s Circles
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : The reality of the English language has shifted from being the language of the Empire to an international Lingua Franca. This pluricultural way of viewing English is reflected in the syllabus for the subject. LÄS MER
3. Vithetsnormer i Bildämnet : - och hur de reproduceras
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study examines what seems a lack of representation of non-white art and artists within the visual arts class in the Swedish secondary education, and what possible consequences that could have for people of color who do not fit the mold of being Swedish due to their non- white appearance. The empirical data have been obtained through a survey, former research of articles, and available literature from the critical race theoretical field. LÄS MER
4. Representationens betydelse : Historieundervisningen genom den intersektionella linsen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ”Representation matters: history education through the intersectional lens” is a critical intersectional content analysis based on a qualitative interview study with three grade school teachers and one high school teacher of history. The purpose of the interviews was to chart teachers ́ perspectives on history education and to analyze their history textbooks. LÄS MER
5. Florence Price’s Symphony no. 3 for Organ – A Transcription
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : The goal of this project is making a transcription for organ of Florence Price’s third symphony. Focus is placed on faithful representation of the work and for this purpose a study of her organ works, mainly the Suite no. 1 for Organ, is included. LÄS MER