Sökning: "charitable organizations"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden charitable organizations.

  1. 21. Effekterna av att signalera hög annonskostnad för ett välgörenhetsföretag - ett undantag från tidigare forskning om signalteori

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anna Walter; Lulu Zhang; [2013]
    Nyckelord :Advertising; Marketing; Non-profit; Signaling theory; Charity;

    Sammanfattning : In today's fast-paced, intense and complex media environment, it is hard for non-profit charity organizations to reach out and get their messages heard.In this study we examine whether the theories of advertising signaling also applies for charities. LÄS MER

  2. 22. Att göra väl

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Chi-Pei Lei; [2013]
    Nyckelord :kulturanalys; välgörenhet; konsumtionssamhälle; materiell kultur; Radiohjälpen; Världens Barn; Musikhjälpen; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Oavsett om man har ett fullt positiv eller skeptiskt inställning till välgörenhet så är det något som väcker det känslor hos de flesta. Genom mina egna erfarenheter har jag märkt att många gärna talar om vad för sorts välgörenhet de gör men ofta har jag också hört personer som försvarat sig och motiverat varför de inte gör välgörenhet. LÄS MER

  3. 23. Microfinance 2.0 : can a crowdfunded model save microfinance?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Andre Persson; [2013]
    Nyckelord :Microfinance; crowdfunding; crowdsourcing; economic development; development aid; human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mikrolån och mikrofinanser har haft stor spridning sedan de först introducerades för cirka 30 år sedan. Många har sett detta som en stor succee och som ett viktigt steg i utrotningen av fattigdomen. Det har dock höjts kritiska röster mot att mikrofinanser och den ökade kommersialiseringen av mikrolån har skapat negativa konsekvenser. LÄS MER

  4. 24. Cause Related Marketing : En strategi för en Rosa framtid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :CAMILLA SJÖBERG; INGRID LUDVIGSON; [2011]
    Nyckelord :cause related marketing; consumer behavior; brands; charitable organizations; marketing; konsumentbeteende; varumärke; välgörenhet och marknadsföring;

    Sammanfattning : I ett samhälle där det råder allt större konkurrens mellan företag och produkter, och då kunderna blir allt mer krävande, har Cause Related Marketing (CRM) blivit något av en unik win-win strategi. CRM innebär att ett företag tillsammans med en välgörenhetsorganisation skapar ett samarbete för att marknadsföra och sälja en produkt för välgörande ändamål och därmed nå ömsesidig vinst. LÄS MER

  5. 25. Human Resource Management in charitable organizations : A case study of Rädda Barnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Angelina Björklund; Louise Ngan; [2011]
    Nyckelord :Human Resource Management; Nonprofit sector; Charitable organizations; Project-based organizations; Volunteers;

    Sammanfattning : In recent years, the nonprofit sector has grown and charitable organiza-tions have become more important. HRM has got a more significant role and it is no longer enough to build an organization on the perception that "doing good is good enough". LÄS MER