Sökning: "cognition"

Visar resultat 6 - 10 av 674 uppsatser innehållade ordet cognition.

  1. 6. Effects of personal perspective on an individuals’ moral intuition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Petra Hassellöf Olsson; Sara Molavi; [2024]
    Nyckelord :Moral cognition; moral intuition; personal perspective framing; Social Sciences;

    Sammanfattning : Can we manipulate how morally permissible or unjustifiable someone finds a certain action by framing a dilemma in either a first- or third-person perspective? This online study aims to investigate this question through a between-group study. 42 participants, recruited through social media, on campus, and through snowballing, were divided into two groups and asked to rank nine different moral actions from fully morally permissible to fully morally unjustifiable, the only difference between the groups being the personal perspective framing. LÄS MER

  2. 7. “Det här är liksom hjärnkirurgi fast med psykologi” En kvalitativ analys av terapeuters upplevelser av att bedriva psykedelisk terapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Brodell; Emil Kling Ek; [2024]
    Nyckelord :psychedelic; psychotherapy; phenomenology; qualitative and ethics; psykedelisk; psykoterapi; fenomenologi; kvalitativ och etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förändrade medvetandetillstånd tycks alltid ha fascinerat människor och psykoaktiva växter och svampar har använts i ceremoniella och medicinska syften världen över i århundraden. Psykedeliska substanser beskrivs i aktuell forskning inducera icke-ordinära medvetandetillstånd som tar sig uttryck i form av förvrängd kognition och perception, starka känslopåslag samt mystiska och svårbeskrivliga upplevelser. LÄS MER

  3. 8. Exploring a Wearable Technology for Enhanced Learning : - a design concept

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Linus Thofte; [2024]
    Nyckelord :Exoskeleton; Haptics; Smart Glove; UX; Interaction Design; Embodied Music Cognition; Human-Machine Cooperation; Wearables; Learning System; Technology Matchmaking;

    Sammanfattning : This paper is an explorative interaction design study focusing on the development of a wearable device for enhanced learning of bodily skills. It uses a variation of technology scouting and matchmaking to explore possible technologies related to assistive technology for learning. LÄS MER

  4. 9. Hur relaterar psykologiska faktorer till avlastning för knäleden under hopptester med och utan multitasking för idrottare med främre korsbandsskada? : En deskriptiv laborativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Sara Eriksson; Sara Tessem; [2024]
    Nyckelord :Anterior cruciate ligament injuries; biomechanics; kne joint kinematics; kinesiophobia; cognition; Främre korsbandsskada; biomekanik; knäledskinematik; rörelserädsla; kognition;

    Sammanfattning : Studiedesign: Deskriptiv laborativ studie Introduktion: En främre korsbandsskada är en vanlig men allvarlig skada inom idrotten. Trots en läkt skada kan individen uppvisa förändringar i form av fysiska faktorer såsom förändrat rörelsemönster, eller psykologiska faktorer såsom ökad rädsla för återskada. LÄS MER

  5. 10. Omvandla utmaningar till möjligheter: Läs- och skrivsvårigheter och elevers välmående inom webbutveckling/programmering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Wannerö Avramidou; Ehab Rada; [2024]
    Nyckelord :cognition; educational challenge; emotion; learning styles; motivation; programming; reading and writing difficulties; web development.; Emotion; inlärningsstrategier; kognition; läs- och skrivsvårigheter; motivation; programmering; utbildningsutmaningar; webbutveckling;

    Sammanfattning : This thesis delves into the unique educational challenges and learning styles of students with reading and writing difficulties, specifically within the context of programming and web development. We explore the aspects of cognition, emotion, and motivation, offering a nuanced exploration of how task structures and educational environments impact these students. LÄS MER