Sökning: "color theory"

Visar resultat 21 - 25 av 188 uppsatser innehållade orden color theory.

  1. 21. Med färg som verktyg

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Anna Hasslöf; [2023]
    Nyckelord :Architecture; Color; Colour; experience; tool; spaciality; room; space; form; contrast; arkitektur; färg; upplevelse; rumslighet; rum; kulör; kontrast; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to broaden my understanding of color as a creative tool of architecture in spatiality. The study will focus on different spatial phenomenons that can arise depending on how color interacts with objects, surfaces and spatiality. LÄS MER

  2. 22. Bildanalyser av Tyra Kleens verk : En studie över konstnärens tid på Bali och Java och hennes påverkan av danstraditioner och mudras i det konstnärliga skapandet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ylva Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Tyra Kleen; Symbolistic Art; Woman artist; Symbolistic artist; Fin de Siècle; Artist in Indonesia; Jugend artist; Edward W. Said; Judith Butler; Linda Nochlin;

    Sammanfattning : This essay examines the art and artistry of Tyra Kleen in the years 1919-1921, when she was travelling and lived on the Indonesian islands Java and Bali. In this period of her life, she was dedicated to an artistic and culturally historical project in which she was drawing and painting Balinese ritual court and Temple dances, mudras, the empowered ritual hand poses of Buddha and Shiva priests, the Javanese theatre Wajang and the Javanese ritual court dance called Serimpi. LÄS MER

  3. 23. From Harlem to Central Asia : Langston Hughes Exploration of Class, Race and Gender under the Soviet Union

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Aviyas Altankhuu; [2023]
    Nyckelord :Langston Hughes; Soviet Central Asia; Soviet Union; African American; travelogue; colonialism; soviet modernization; racial segregation; postcolonialism; Intersectionality.;

    Sammanfattning : Abstract: From Harlem to Central Asia: Langston Hughes exploration of Class, Race and Gender under the Soviet Union. This essay explores Langston Hughes journey to Soviet Central Asia, where he aimed to gain insights into the lives of people of “color” under the Soviet Union. LÄS MER

  4. 24. Färgassociationer : Uppfattningar om och associationer till färgen rosa i ett såväl traditionellt som ett modernt, icke-traditionellt marknadsföringssammanhang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Ludvig Lenas Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Color association; Marketing; Brand identification; Pink; Klarna; Traditional; Modern;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the perceptions of and associations with the color pink in both a traditional and a modern non-traditional marketing context. That is, what traditional associations do people have with the color pink in contrast to what modern new associations have developed with the color pink as we see it today. LÄS MER

  5. 25. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER