Sökning: "consumer culture theory CCT"

Visar resultat 16 - 20 av 35 uppsatser innehållade orden consumer culture theory CCT.

  1. 16. Digital Service through Sharing Economy to Sustainability : A car sharing case in Suzhou, China

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rui Zhao; Uzezi Dia; [2017]
    Nyckelord :Sharing Economy; Sustainability; Digital Service platform; Suzhou-China; Transport Mode; Car-sharing service; Consumer Culture Theory ‘CCT’; Consumer Attitude;

    Sammanfattning : The rapid increase in car ownership has caused rigorous issues for people living in the major cities in China, which is observe from traffic pressure, the inconvenience of city travelling, and air pollution. While the fast development of digital service platforms based on the Internet provides an alternative approach to touch the problems, leading a researchable phenomenon, online car-sharing service in China. LÄS MER

  2. 17. ”Less is more” – En studie om Scandi Styles betydelse utifrån ett konsumentkulturperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Petter Neldemo; Jessica Holmqvist; Lisa Örtegren; [2017]
    Nyckelord :Ambi-Brands; Consumer Culture Theory; Consumer Identity Projects; Fashion Theory; Style Codes; Group Identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: ”Less is more” – En studie om Scandi Styles betydelse utifrån ett konsumentkulturperspektiv Seminariedatum: 2017-01-12 Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Jessica Holmqvist, Petter Neldemo, Lisa Örtegren Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Ambi-Brands, Consumer Culture Theory, Consumer Identity Projects, Fashion Theory, Style Codes, Group Identity Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur Scandi Style uttrycks och, med utgångspunkt från CCT och Fashion Theory, studera hur denna modestil kan användas för att skapa en unik och social identitet. Metod: En kvalitativ studie har gjorts i uppsatsen, som har baserats på ett hermeneutiskt tillvägagångssätt tillsammans med etnografiska inslag. LÄS MER

  3. 18. Den eviga strävan efter idealet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Bogren; Annika Eriksson; Julia Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Identity; Ideal; Culture; Personal brands; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Den eviga strävan efter idealet En kvalitativ studie om samspelet mellan kvinnliga ideal, konsumenters identitet och personliga varumärken på Instagram Seminariedatum 2016-06-02 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, marknadsföring, 15 HP Författare Emma Bogren, Annika Eriksson och Julia Sjöberg Handledare Clara Gustafsson Begrepp Kvinnliga ideal, Personliga varumärken, Identitet, Konsumenter Problem Individers självbild utmanas ständigt av media på grund av de ouppnåeliga ideal som ofta framställs av media. Syfte Syftet med studien är att utifrån forskning kring varumärken, CCT och Self Concept Theory undersöka personliga varumärkens samverkan med kvinnliga ideal och på så vis bidra till forskning kring konsumentbeteende. LÄS MER

  4. 19. Mjölk- och mejeritraditioner bryts med havre : En studie om konsumenters attityder till det veganska varumärket Oatly

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Hammarström; Vendela Karlsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Our study is about the brand Oatly, an alternative for milk- and dairy. Oatly is a brand that claims to have environment friendly and healthy products, and can therefore be connected to an ethical brand. In this study we examines what attitudes there is towards Oatly with their consumers. LÄS MER

  5. 20. The problem for business is business

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Welinder; Martin Behm; [2016]
    Nyckelord :consumer culture theory; CCT; corporate social responsibility; CSR; organizational legitimacy; communication; advertising; marketing; branding; consumer resistance; credibility gap; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to gain an understanding of the credibility gap between consumers and marketing strategies that aims at gaining moral legitimacy by taking a stand, since it is becoming increasingly important for companies to gain moral legitimacy. By triangulating theories within consumer culture theory, corporate social responsibility and organizational legitimacy and conducting a qualitative empirical study on consumer perception of the research phenomenon, we identify how consumers legitimize these communicational activities. LÄS MER