Sökning: "dagligvaruhandel ICA"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden dagligvaruhandel ICA.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  3. 3. Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ellen Hedlund; Natalie Hjertberg; [2023]
    Nyckelord :Nudging; hållbarhet; dagligvaruhandel; konsumtion; konsumtionsbeteende; beteendeförändring; ICA; sustainability; grocery retailing; consumption; consumption behavior; behavior change;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. LÄS MER

  4. 4. Involvement of store personnel in the innovation process

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Folke Bosund; Martin Svanteson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : For companies to remain competitive, a continuous supply of new value to the market is required. According to many, the success and survival of a company depend on its ability to innovate. Studies show, however, that as much as 80-90% of product launches in the grocery retail industry fail. LÄS MER

  5. 5. Framtidens dagligvaruhandel : En studie om förändring och hur butiken ska framtidssäkras.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :August Härenstam; Oscar Ahl; Jakob Lönn; [2022]
    Nyckelord :Business model; organizational learning; future; prime mover; crane; reframing; rebundling; change; technology.; Affärsmodell; organisatorisk lärande; framtid; prime mover; lyftkran; avbuntning och ombuntning; förändring; teknik.;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln har förändrats genom åren, idag är branschen något helt annat än för 80 årsedan och detta är till stor del med hjälp av digitalisering. Det empiriska materialet för dennastudie är hämtat från ICA Maxi Stormarknad Växjö och ICA Gruppen. LÄS MER