Sökning: "dans grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dans grundskola.

  1. 1. Hur förhåller sig idrottslärare till den reviderade läroplanen? : En kvalitativ studie om hur lärare förhåller sig till den reviderade läroplanen, Lgr22.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Thorén; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; Interviews with teachers; Lgr22; PE and health; Primary school; Grundskola; Idrott och hälsa; Kursplan; Lgr22; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : In autumn of 2022, the new curriculum for primary school, preschool and afterschool (Lgr22) was introduced. It included revising the structure and content of the curriculum for PE and health. LÄS MER

  2. 2. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  3. 3. Estetiska uttrycksformer i språkundervisning : En studie om sex grundlärares användning av och uppfattning om estetiska uttrycksformer i ämnena svenska och engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Stenström; Karin Hemlin; [2019]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; estetik; språkundervisning; didaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur och varför sex lärare i den svenska grundskolan integrerar estetiska uttrycksformer i sin svensk- och engelskundervisning. Begreppen estetik och estetiska uttrycksformer som används i studien definieras i avsnitt 3.2. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av nyanlända elever i idrottsundervisning i skolan : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas erfarenhet av arbete med inkludering

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Gustav Skans; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända; inkludering; lärares erfarenheter; idrott och hälsa; skolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa och lärares kunskaper om inkludering.   Två frågeställningar som studien undersökte var: 1. LÄS MER

  5. 5. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER