Sökning: "datoranvändning i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden datoranvändning i undervisningen.

  1. 1. Framgångsrika lässtrategier i undervisningen : En litteraturstudie om framgångsrika lässtrategier för läsutveckling i ämnet svenska för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Belan Kaki; [2022]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsförståelse; elever; lässtrategier; undervisning;

    Sammanfattning : Under min studietid har jag upplevt att det som är mest utmärkande hos elever vad gäller språket i årskurs 4-6 är det bristande ordförrådet och den låga läsmotivationen i skolan. Litteraturstudiens syfte är att belysa vad forskning lyfter fram om framgångsrika lässtrategier och hur lärare kan motivera elever för att främja sinläsutveckling för årskurs 4-6 i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 2. Poesi, projekt, planering : En analys av lektionsplaneringar för poesi isvenskundervisningen för åk 7-9

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susannah Claesson; [2019]
    Nyckelord :poesi; lektionsplanering; digitala verktyg; läsförståelse; literacy; läroplan; meningsskapande; läsa; skriva; tala; samtala;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om poesi i svenskundervisningen för högstadiets årskurs 7-9. I avsnittet om tidigare forskning redogörs för studier om lektionsplaneringar, barns och ungas läsning av prosa och poesi, samt vilka effekter datoranvändning och digitala redskap har på skolungdomars inställning till poesi. LÄS MER

  3. 3. Datoranvändningen i Svenska som andraspråk på högstadiet : En kvalitativ undersökning om fyra lärares lärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lina Olsen; [2016]
    Nyckelord :Datoranvändning; SVA; högstadie; Översätta; Svenska som andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare på högstadiet använder datorer i sin undervisning samt vilka attityder de har till datorerna. För att uppnå syftet valdes en kvalitativ metod. Fyra lärare, verksamma inom en och samma kommun, intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskaplig undervisning med en dator per elev: möjligheter och utmaningar utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Franziska Winter; [2014]
    Nyckelord :biologi; dator i skolan; datorstött lärande; digitalstött lärande; en dator per elev; en-till-en; 1-1; 1:1 kontext; elevdator; IKT i skolan; IT informationsteknologi ; kemi; naturvetenskap; NO; TPACK; TPCK technological pedagogical content knowledge ; skolans digitalisering;

    Sammanfattning : Trots intensiva satsningar på skolans digitalisering visar forskningen att den inte lederautomatiskt till förbättrat lärande och kunskapsutveckling hos eleverna. Syftet medexamensarbetet var att undersöka pedagogernas syn på frågan hur IT och 1:1 kontextenkan utnyttjas för att främja elevers lärande i naturvetenskaplig undervisning. LÄS MER

  5. 5. Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emil Johansson; David Häll; [2014]
    Nyckelord :IKT; undervisning; lärare; digital kompetens;

    Sammanfattning : SammanfattningStudien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv.Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inomIKT. LÄS MER