Sökning: "datorspel våld"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden datorspel våld.
1. Ska du med och raida? : En kartläggning av sambanden mellan digitala spel, psykisk hälsa och sociala relationer till familj, vänner och omgivning bland ungdomar och unga vuxna.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbeteSammanfattning : Problem Det föreligger en risk att negativa effekter av digitala spel överexponerats i tidigare forskning genom att fokus riktats mot problem i större grad än möjligheter. Enligt rapporter och studier kan mycket av denna tidigare forskning inte heller anses vila på korrekt vetenskaplig grund. LÄS MER
2. Journalistiken och spelen : En undersökning av dags- och kvällspressens framställning av dator- och tv-spel mellan år 1995 och 2015
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är dels att kartlägga dags- och kvällspressens framställning av spelmediet – mer specifikt tv- och datorspel - mellan år 1995 och 2015 och dels att undersöka verksamma journalisters uppfattning av förändringen. Undersökningen tittar mer specifikt närmare på om spelens ökade popularitet det senaste årtiondet har lett till en förändring när det kommer till hur media rapporterar om dem. LÄS MER
3. Pojkars läsning : -en kvalitativ studie av pojkars läsvanor i årskurs 8
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : I detta forskningsproducerande arbete undersöks en grupp pojkars läsvanor i syfte att se vilken typ av litteratur deföredrar att läsa samt vilka attityder de har till läsning. Bakgrunden till denna studie är författarens examensarbete isvenska som behandlade pojkars förhållande till skönlitteratur. LÄS MER
4. En kategorisering av våld i dator och tv-spel
Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)Sammanfattning : This essay will focus on video and computer game violence. We hope to uncover, with the help of semiotics, according to Barthes design, if this kind of violence can have a negative effect on youth and adolescents. How intense is the violence and how graphic is it?. PEGI is the European measurement for game age limits. LÄS MER
5. Videospel - mellan fantasi och verklighet : En kvalitativ studie av videospelsanvändning
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Författare Viktor Mars Titel ”Videospel – mellan fantasi och verklighet” Lärosäte Växjö universitet Institutionen för Samhällsvetenskap Medie- och kommunikationsvetenskap C-kurs, 61-90p Projekt C-Uppsats MK531P Höstterminen 2007 Innehåll Hur tolkas och förstås det innehåll som TV- och datorspel förmedlar? Vilka behov finns och hur tolkar spelarna dessa? Detta är de centrala frågorna i denna kandidatuppsats. Med hjälp av teorier och fakta har en explorativ studie utförts. LÄS MER