Sökning: "de graff"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden de graff.

  1. 1. Fallstudie av tafonomiska processers påverkan på osteologiska kvarlevor; exemplet Västergarn

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Felicia Lillieholm Graff; [2023]
    Nyckelord :Osteology; taphonomy; archeology; Västergarn; Gotland; Osteologi; tafonomi; arkeologi; Västergarn; Gotland;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur arkeologiskt djurbensmaterial från Västergarn, Gotland har påverkats av tafonomiska processer på Västergarn. Syftet med uppsatsen är att framföra vikten av tafonomi inom arkeologi och osteologi, vinklat mot om de tafonomiska processerna skulle kunna påverka den osteologiska analysen och isåfall hur? En stor del ben frystes även för att få bukt på den aktiva mögelprocessen, hur har det påverkat benen? Kan samband ses mellan en viss fragmenteringsgrad, vissa frakturtyper och specifika tafonomiska processer från Västergarn? Detta diskuteras i samband med jordbeskrivningarna av de kontext som benen hittats i och undersöker vilken potentiell process som kan ha skapat förändringen på benet. LÄS MER

  2. 2. Framtagning och utvärdering av granskningsinstrument avsett för att bedöma kvaliteten på patientinformation gällande nutrition : GIPIN

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Nelly Eklund; Isabelle Graff; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utforma och utvärdera ett granskningsinstrument avsett för att bedöma kvaliteten på patientinformation gällande nutrition. Granskningsinstrumentet namngavs Granksningsinstrument för patientinformation om nutrition, förkortat GIPIN. LÄS MER

  3. 3. CYBERATTACKERS PÅVERKAN PÅ FÖRETAGS BÖRSVÄRDEN : En kvantitativ studie på cyberattacker 2010–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erik Graff; Alexander Lundberg; [2023]
    Nyckelord :cyberattacker; påverkan; företag; börsvärde; uppsats; cyberangrepp; ekonomisk påverkan; aktiemarknad; finansiella förluster; företagsvärde; säkerhetshot; dataintrång; IT-sårbarheter; finansiell skada; riskhantering; kapitalmarknad; cyberkriminalitet; IT; aktiekurs;

    Sammanfattning : I takt med att samhället står inför en alltmer digitaliserad vardag har cyberattacker blivit alltmer påtagliga. Cyberattackerna vars vanligaste former tar skepnad genom utpressningstrojaner, nätfiske, skadlig programvara och överbelastningsattacker kostar samhället avsevärda resurser. LÄS MER

  4. 4. Digital tjänsteinnovation för kompetenscenter på regional nivå : En fallstudie av Automation Region

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Douglas Gyllhamn; Filip Lindevall; Johan Graff Andersson; [2019]
    Nyckelord :matchmaking; crowdsourcing; community; innovation; kompetenscenter; samverkan; nätverk; digitalisering;

    Sammanfattning : Research question: How can a regional centre of excellence develop new opportunities for digital collaboration? Purpose: The aim of the study is to explore new opportunities for collaboration through interviews of six member companies to the center of excellence Automation Region. The interest in the study is to investigate the value and possible obstacles and needs the members experience in the service / services provided. LÄS MER

  5. 5. How narrative techniques affect players' engagement in action RPG Dark Souls II

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Lukas Graff; [2018]
    Nyckelord :Narrative techniques; Dark Souls II; Engagement in games; Cutscenes; Item descriptions; NPC; Environmental storytelling; games; Narrativa tekniker; Dark Souls II; Engagemang I spel; Filmsekvenser; föremålsbeskrivningar; NPC’s; miljöer; berättande; spel;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to get a better understanding of how players’ engagement is affected by the narrative techniques which are used in the game Dark Souls II. The four most prominent narrative techniques that were analyzed in Dark souls II were cutscenes, item descriptions, NPC’s and environmental storytelling. LÄS MER