Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sveriges inhemska terrorister: symbolpolitik och dansk förälskelse : En kvalitativ analys av regeringens förslag kring skärpta straff

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Lisa Fagerberg; Amanda Hederberg; [2023]
    Nyckelord :kriminalpolitik; gängkriminalitet; tidöavtalet; symbolpolitik; straffpopulism; straffskärpningar; dubbla straff; kristdemokraterna; liberalerna; moderaterna; sverigedemokraterna;

    Sammanfattning : En kraftig våg av ökad gängkriminalitet och dödligt skjutvapenvåld har de senaste åren lett till omfattande debatter gällande kriminalpolitiska åtgärder för att minska brottsligheten i Sverige. Efter valet 2022 gjorde Kristdemokraterna, Liberalerna, Moderaterna, och Sverigedemokraterna en överenskommelse kallat Tidöavtalet, där partierna tillsammans har lagt fram sju samarbetsområden för mandatperioden 2022–2026, varav ett av områdena handlar om kriminalitet. LÄS MER

  2. 2. Är cannabis ett samhälleligt problem? : Det politiska perspektivet av legaliseringsdebatten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Lory Leppänen; Paulina Klaussen; [2014]
    Nyckelord :Legalisering av cannabis; svenska politiska partier; nationellt och internationellt; restriktiv narkotikapolitik;

    Sammanfattning : Det pågår en debatt runtom i världen om legalisering av cannabis. Syftet med denna uppsats är att spegla det politiska perspektivet i dagens narkotikapolitiska debatt, för att se vilka tankar de svenska politiska partierna har om cannabis som samhälleligt problem och drogens legalisering. LÄS MER

  3. 3. Ideologi, representation och likformighet : En studie av sju svenska riksdagspartier 1994 kontra 2014

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Joacim Tornéus; Jimmy Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Svenska partier; politiska ideologier; demokratisk representation;

    Sammanfattning : Flera politiska teorier har under 1900-talet talat om hur moderna demokratiska partier riskerar bli mer lika varandra. Denna undersöknings syfte är att undersöka om detta förefaller vara fallet i Sverige mellan åren 1994 och 2014. LÄS MER

  4. 4. Väljarnas val - en studie av partiers vallöftesgivande på kommunal nivå

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniel Kihlström; [2012-09-07]
    Nyckelord :vallöften; valmanifest; partier; mandatmodellen; kommuner; nationell nivå; åsiktsöverensstämmelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur vallöftesgivandet ser ut på kommunal nivå. Mer konkret studeras antalet vallöften partier avger, vad för slags vallöften som avges och hur relationen ser ut mellan vallöften utfärdade av olika partier. Jämförelser sker mellan olika kommuner, mellan olika partier och med den nationella nivån. LÄS MER

  5. 5. Och nu blir det reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Elin Larsson; Johan Heikensten; [2010]
    Nyckelord :Political advertisement; commercials; advertising strategies; negative advertising; issue; image; rhetorical analysis; semiotics; rhetoric; videostyle; communication; EU-election; politisk tv-reklam; reklamfilm; reklamstrategi; utmanarstrategi; negativ reklam; sakfråga; image; bildanalys; retorisk analys; semiotik; retorik; videostyle; kommunikation; EU-val; incumbent;

    Sammanfattning : Och nu blir det reklamfilm - En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009 Seminar date: 2010-01-14 Department: Media- and Communication science Report category: Degree project undergraduate level Authors: Johan Heikensten and Elin Larsson Advisor: Kristoffer Holt Purpose: When TV4 for the first time offered advertising time to the Swedish political parties for the upcoming election of the European Parliament in 2009, a huge debate broke loose in the media. Regardless of opinions on the matter, we find it safe to say that political television commercials will have a great influence on future election campaigns in Sweden. LÄS MER