Sökning: "de tre pedagogerna - reggio emilia"

Visar resultat 26 - 30 av 47 uppsatser innehållade orden de tre pedagogerna - reggio emilia.

  1. 26. Varför matematikmaterial? : Material i Montessoriinriktade och Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Linda Gustafsson; Micaela Willnerth; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Matematikmaterial; Miljö; Förskola;

    Sammanfattning : Vi har utgått ifrån det sociokulturella och  fenomenografiska  perspektivet i vår studie. Vår studie har behandlat vilket material som finns och används på respektive förskolor i arbetet med matematiken. LÄS MER

  2. 27. ”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Ghazi; Maria Holmberg; [2011]
    Nyckelord :Bildskapande; Förskola; Pedagog; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i denpedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap ochengagemang samt miljöns betydelse. LÄS MER

  3. 28. Varför säga nej när man kan säga JA? : En studie om barns inflytande i Reggio Emilia inspirerade förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Hanna Lindgren; Lina Arffman; [2011]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; Reggio Emilia; demokrati;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är ta reda på hur Reggio Emilia inspirerade förskolor arbetar med barns inflytande. Trots vårt egna stora intresse för Reggio Emilia har vi valt att under studiens gång ha med en kritisk blick och granska om förskolorna låter barnen ha så mycket inflytande som filosofin säger att de bör ha. LÄS MER

  4. 29. Förskolans inomhusmiljö : den tredje pedagogen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Louise Davidsson; Josefin Hvit; [2011]
    Nyckelord :pedagog; reggio emilia; arkitektur; estetik; fysisk inomhusmiljö; barn; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundI den presenterade bakgrunden beskrivs den fysiska inomhusmiljön och dess påverkan på barns utveckling och lärande. Den teoretiska ramen utgår från Vygotskijs och Säljös socio-kulturella perspektiv som redogör för att barnet lär i samspel med sin omgivning. LÄS MER

  5. 30. Nya idéer eller kunskapsåterskapande? : En studie om pedagogisk dokumentation i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Catarina Persson; Amy Fredrixon; [2010]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; bedömningsmaterial; Reggio Emilia; reflektion; utvärdering; utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om vilken betydelse pedagoger i förskolan tillskriver begreppet pedagogisk dokumentation i deras verksamhet. De frågor vi sökt svar på är hur pedagogerna tolkar begreppet pedagogsik dokumentaiton, hur och varför de använder sig utav det samt hur de ser på det ökade behovet av mätning som skett i förskolan. LÄS MER