Sökning: "definition retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden definition retorik.
1. "Jag kommer aldrig ha en relation" : En retorikvetenskaplig studie om sexualundervisning i anpassade skolformer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/RetorikSammanfattning : The purpose of this bachelor’s thesis is to investigate school staff's attitudes towards sexual education for young people with disabilities, within special needs education in Sweden. The rhetorical analysis aims to include answers to what school staff members consider to be adequate sexual education, what obstacles and opportunities they see as well as how they experience their own and their students' rhetorical agency. LÄS MER
2. Turist eller modern kolonisatör? : En begreppsutredande analys av begreppen turism, migration och kolonisalism som definition av svenska migranter på Costa del Sol
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : .... LÄS MER
3. Hur motiverar svenska börsbolag sina nedskrivningar på goodwill? : Ett retoriskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Goodwill has been a controversial matter both in question of definition and whether it should be handled with impairments or not. This study does not aim to examine its definition, but to examine how Swedish companies motivate their goodwill impairments. LÄS MER
4. Att vara brandman : En analys av hur brandmän skapar, befäster och utvecklar yrkesidentitet genom social interaktion
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The aim of this study is to perform a rhetorical analysis of how a professional identity is constructed through deliberation. The object of study is firefighters, as they have a strong sense of community. LÄS MER
5. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER