Sökning: "stress hos högstadieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden stress hos högstadieelever.

  1. 1. Hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på högstadieelever under COVID-19 pandemin utifrån skolsköterskans perspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Martina Glans; Lina Tran; [2022]
    Nyckelord :COVID-19 pandemi; Högstadieelever; Kvalitativ innehållsanalys; Skolsköterska; Skolhälsovården; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. LÄS MER

  2. 2. Psykisk ohälsa bland högstadieelever utifrån skolkuratorernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Firas Abdullah; Cimel Afram; [2020]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; high school students; respondent; causes; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; respondent; orsaker;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka psykisk ohälsa bland högstadieelever utifrån skolkuratorernas perspektiv. De efterfrågade frågeställningarna för denna studie är hur psykisk ohälsa hos elever kan se ut utifrån skolkuratorernas perspektiv, vilka strategier som används för att motarbeta detta fenomen och vilka orsakerna är till psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Psykisk ohälsa hos högstadieelever - en litteraturstudie om de signaler och symtom som framkommer med kvantitativa frågeformulär

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Annika Lundegårdh; [2020]
    Nyckelord :Adolescent; high school students; mental health; schoolnurse; Adolescent; högstadieelever; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos ungdomar ökar i Sverige och globalt. Det är därför angeläget att tidigt identifiera elever med psykisk ohälsa då många är behandlingsbara. Försämringar är möjliga att förebygga. Skolan anses vara en viktig skyddsfaktor för att hantera psykiska påfrestningar. LÄS MER

  4. 4. Läraren, den sociala lärandemiljön eller betygen? : En kvalitativ studie kring vad som motiverar elever på högstadiet till inlärning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Henrik Thörne; [2018]
    Nyckelord :Motivation; ledarskap; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad högstadieelever anser motiverar dem till lärande i skolan. Studien genomfördes med fem kvalitativa gruppintervjuer, med två elever i varje intervju. LÄS MER

  5. 5. Högstadieelevers upplevelser av att använda yoga och meditation för att förebygga ohälsa

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Anna Norberg; Emilia Jauhiainen; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dag ses en ökad grad av psykisk ohälsa hos ungdomar. Det är därförav stor vikt att i ett tidigt skede identifiera personer med psykisk ohälsa samt hitta strategierför att kunna förbättra, bibehålla och stärka ungdomars psykiskaoch fysiska välbefinnande. LÄS MER