Sökning: "definition utbildning"

Visar resultat 21 - 25 av 300 uppsatser innehållade orden definition utbildning.

  1. 21. I sitt rätta element? : Specialpedagogers och speciallärares professionalisering 2007- 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Andersson; Kristina Röing Arrias; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; profession; specialprofession; professionalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att utveckla kunskap om skolans speciallärares och specialpedagogers (specialprofessioners) professionalisering mellan 2007 och 2021. Metoden är en kvalitativ textanalys av Lärarförbundets tidning Specialpedagogik och studien har en deduktiv ansats med induktiva inslag. LÄS MER

  2. 22. Teknik, engelska och hållbar utveckling : En kvalitativ studie hur hållbar utveckling framträder i ämnena teknik och engelska i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Magnus Disebäck; Almina Alkhaldi; [2022]
    Nyckelord :Sustainable development; Curriculum analysis; Technics; English; Hållbar utveckling; Läroplansanalys; Teknik; Engelska; Agenda 2030; Undervisning;

    Sammanfattning : Currently the Education for sustainable development practices obtain a critical spot in Swedish education, owing to its prominent position in international educational policy. This qualitative analysis, based on the Pragmatism Theory, aims in the first place to investigate in what way Agenda 2030 relate to the Swedish curriculum, and how it has changed between Lgr 11 and Lgr 22. LÄS MER

  3. 23. Studentkontraktet : En studie om studenters föreställningar om sin utbildning, sina lärare och varandra

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Gabriella Schelin; [2022]
    Nyckelord :Educational Contract; Teaching Contract; Student Contract; Social Contract; Academic Entitlement; Utbildningskontrakt; Undervisningskontrakt; Studentkontrakt; Akademiskt berättigande; Socialt kontrakt; Academic Entitlement;

    Sammanfattning : This study examines present beliefs and expectations amongst university students which define the higher educational setting in Sweden. These beliefs and expectations can be understood as a Teaching Contract, which refers to a Social Contract between students, instructors, and higher education in general. LÄS MER

  4. 24. Ad fontes för en djupare förståelse av kritiskt tänkande i svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Natalie Carrasco; [2022]
    Nyckelord :kritiskt tänkande; skönlitteratur; litteraturundervisning; svenska; transaktionsteorin; Vygotskij; Rosenblatt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka nya vägar till att främja kritiskt tänkande i ämnet svenska på gymnasiet, där den erfarenhetspedagogiska undervisningstraditionen är den rådande ämneskonceptionen. Genom en återgång till och närläsning av Vygotskijs ”Undersökningens problem och metod” i Tänkande och språk samt Rosenblatts Literature as Exploration ämnar studien ge svar på om verken ger nya impulser till ett tänkande om kritiskt tänkande och om ett ”tänkesätt” kan ersätta en entydig definition av begreppet för läraren i svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. LÄS MER

  5. 25. Läsförståelseundervisning på högstadiet och gymnasiet : En kvalitativ studie om 13 svensk- och speciallärares  läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Niklasson; Susanne Öberg; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; samverkan; språklig sårbarhet; strategier; särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och analysera hur svensklärare och speciallärare på högstadiet och gymnasiet beskrev hur de utformade sin läsförståelseundervisning för att utveckla alla elevers läsförståelse, särskilt med tanke på elever i språklig sårbarhet. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie har gjorts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER