Sökning: "design science stockholm"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden design science stockholm.

  1. 1. Lösning för användning av schampokoncentrat

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Hala Mawas; Carl Jonas Wiklander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Följande projekt var ett kandidatexamensarbete i Teknisk Design vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Syftet med projektet var att utveckla en lösning som tillåter en smidig och attraktiv användning av ett schampokoncentrat. Koncentratet utvecklades av start-up företaget Hair-Ability och bestod av ett pulver. LÄS MER

  2. 2. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER

  3. 3. Nej, det påverkar inte mig

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Len Hachichou; Julia Markkanen; [2023]
    Nyckelord :Third-person effect; self-perceived knowledge; gamification; motivation; self-determination theory; Tredjepersonseffekten; självupplevd kunskap; gamification; motivation; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationen mellan självupplevd kunskap av gamification och tredjepersonseffekten (TPE) (En effekt som innefattar att jaget “första person” tror att propaganda eller kommunikation påverkar andra “tredje person” mer än sig själv) samt hur denna påverkar motivationsnivån som gamification försöker höja. Studien omfattade sex deltagare. LÄS MER

  4. 4. Practitioners of Social Investment Funds – Applied Phronesis : A study of how social investment fund policy framework affect the practices of professionals

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Hannes Kärrman; [2022]
    Nyckelord :Social Investments; Evidence-Based Policy and Practice; Phronesis; Relational Theory; Impact Evaluation; Constitutive Effects; sociala investeringar; evidensbaserad policy och praktik; Phronesis; relationell teori; effektutvärdering; konstitutiva effekter;

    Sammanfattning : Social Investments (SI) have become a significant policy tool during the 2010s for developing and implementing social policy. This study explores how the SI framework, based on social innovation, evidence-based policy and practice, and impact evaluation, affects professionals when it is implemented and evaluated. LÄS MER

  5. 5. Early Warning System of Students Failing a Course : A Binary Classification Modelling Approach at Upper Secondary School Level

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Niklas Karlsson; Albin Lundell; [2022]
    Nyckelord :Machine learning; Random Forest; Early Warning System; Drop out; Algorithm; Binary classification model; Upper secondary school; Maskininlärning; Random Forest; Förebyggande Varningssystem; Algoritm; Binär klassificeringsmodell; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : Only 70% of the Swedish students graduate from upper secondary school within the given time frame. Earlier research has shown that unfinished degrees disadvantage the individual student, policy makers and society. A first step for preventing dropouts is to indicate students about to fail courses. LÄS MER