Sökning: "det muntliga berättandet"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden det muntliga berättandet.

  1. 6. Berättandets magi - En studie om det muntliga berättandet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Tegnér; [2018]
    Nyckelord :Berättande; handdocka; literacy; lärplatta; mediering; sociokulturellt; språklig miljö;

    Sammanfattning : Forskning visar att vi idag jämfört med för många år sedan inte längre använder oss av det muntliga berättandet. Det muntliga berättandet skapar många ingångsvägar till att lära sig lyssna, skriva, skapa förståelse, utveckla sin fantasi och göra oss till egna berättare. LÄS MER

  2. 7. ”Det var en gång…” En jämförelse mellan högläsning och  muntligt berättande i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Martinsson; [2016]
    Nyckelord :reading aloud; storytelling; preschool; learning; högläsning; muntligt berättande; förskoleklass; lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning   I studien har de båda berättarformerna högläsning och muntligt berättande undersökts och jämförts. Studiens huvudsyfte var att undersöka om det fanns någon skillnad i elevers förståelse av en sagas innehåll vid användningen av de två berättaformerna högläsning respektive muntligt berättande. LÄS MER

  3. 8. Från barns berättande till sagotering som metod : - hur pedagoger arbetar med barns berättande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kristina Haneryd; Kicki Svensson; [2015]
    Nyckelord :Barns berättande; sagotering; storytelling; storycrafting; ordförråd; stödtecken;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår studie är att ta reda på hur pedagoger arbetar på förskolan kring barns berättande som leder till muntliga och skriftliga berättelser. Vårt val av metod består av standardiserade frågor. I vår tillvägagångssätt använde vi kvalitativa intervjuer där tre förskollärare blev intervjuade på olika förskolor. LÄS MER

  4. 9. Anners vet en inte att de ä söppe - En studie av normavvikande språkbruk i fem Astrid Lindgren böcker

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Nicolle; [2014]
    Nyckelord :Svenska; språksociologi; språkbruk;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar det normavvikande språkbruket i fem av Astrid Lindgrens romaner med hjälp av en uppdelning på tre kategorier: 1) dialektalt språkbruk, 2) talspråkigt och vardagligt språkbruk samt 3) egenbildade ord. Min hypotes är att det i Astrid Lindgrens böcker finns ett språkbruk som skiljer sig från standardsvenskan, detta genom att hon använder sig av dialektalt, vardagligt eller ålderdomligt språk men även ord som författaren själv har hittat på. LÄS MER

  5. 10. Att berätta för att förstå. Om interaktionens, samarbetets och stöttningens roll i andraspråksundervisning med arbete med muntligt berättande som exempel.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sofia Davydenko; [2013-07-29]
    Nyckelord :muntligt berättande; interaktion; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse i muntligt berättande för förmågan att på egen hand i skrift återge innehållet i en berättelse. Har det muntliga berättandet i interaktion och samarbete med en klasskamrat någon påverkan på inlärarnas skriftliga texter? Finns det några fördelar med att muntligt rekonstruera innehåll i en berättelse innan man börjar rekonstruera den skriftligt? För att få svar på dessa frågor och undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse vid muntligt återberättande för skriftliga texter har jag valt att dels genomföra ett undervisningsförsök då vuxna andraspråksinlärare får arbeta med berättande texter och därefter rekonstruera dem och dels att genomföra kortare individuella intervjuer i syfte att ta reda på deltagarnas egna reflektioner kring muntligt återberättande. LÄS MER