Sökning: "detaljhandeln differentiering"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden detaljhandeln differentiering.
1. Kampen mellan liten och stor : En jämförande studie i hur en enskild detaljhandlare kan differentiera sig mot en professionell kedja
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Bakgrund: Den svenska detaljhandeln har de senaste tjugo åren präglats av en strukturomvandling och andelen enskilda och oberoende detaljhandlare har stadigt minskat. Orsaken till detta har främst varit de stora kedjornas expansion och tillväxt inom framförallt sällanköpshandeln. LÄS MER
2. Fjärde generationen egna märkesvarors intåg i den svenska detaljhandeln : Kan det bli en framgång?
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Bakgrund: Idag satsar distributörerna i detaljhandeln på differentiering genom att lansera egna märkesvaror till flera olika segment och till högre priser. Detta brukar kallas den fjärde generationens EMV och det är ett relativt nytt koncept i Sverige i jämförelse med andra länder. LÄS MER
3. Scanna rätt - det tjänar ni på!
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problembakgrund: Detaljhandelns betydelse för samhällsekonomin är omfattande. Ungefär hälften av Sveriges BNP går till privat konsumtion och under år 2005 handlade svenskarna varor för 1284 miljarder kronor, varav en tredjedel gick till detaljhandeln. LÄS MER
4. Detaljhandelns förutsättningar för att skapa äkta kundlojalitet - i vilken utsträckning finns de?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Dagens konkurrenskraftiga samhälle medför större rivalitet om kunderna vilket omöjliggör för företag att endast vara passiva och vänta på kundernas infinnande. Istället krävs differentiering för att utmärka sig bland ett stort antal existerande företag. LÄS MER
5. Köpcentrum, en plats för upplevelser? : en kvantitativ studie om upplevelsedimensionens påverkan på besöks- och köpbeteende
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Shopping, som till stor del äger rum i köpcentrum, har blivit en väsentlig del av människors liv och är i dagsläget en av de viktigaste sociala fritidsaktiviteter som människor ägnar sig åt. Inom den svenska detaljhandeln har de större köpcentrumen utvecklats till att bli allt mer mångfacetterade, i såväl utbud som hela sitt uttryckssätt, men samtidigt har deras innehåll blivit allt mer likriktat. LÄS MER