Sökning: "development and learning"
Visar resultat 11 - 15 av 4705 uppsatser innehållade orden development and learning.
11. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER
12. Unpacking the Washback Effect of University Entrance Exams : A Qualitative Study of Uzbekistan’s Students’ Exam Preparation Experiences
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The evolving nature of education emphasizes the importance of fostering 21st-century skills. To align with the requirements of the contemporary era, Uzbekistan introduced its new competency based National Curriculum, highlighting the development of 21st century skills. LÄS MER
13. En undersökning av sambandet mellan morfologisk medvetenhet och avkodningsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Many students struggle with their reading development and according to the curriculum, the school has a responsibility to find methods that support and develop all students learning. Morphological awareness and how it contributes to reading development has got more attention in research lately. LÄS MER
14. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER
15. Verktyg för tolkning av äldre planbestämmelser : Systematisk och automatiserad översättning av äldre planbestämmelser för framtidens samhällsbyggnadsprocess
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : I samhället finns en stor efterfrågan på digitala detaljplaner eftersom digital och enhetlig data gör informationen analyserbar och sökbar. Även om nya detaljplaner ska vara digitala är den stora majoriteten av befintliga planer fysiska kartor med tillhörande bestämmelser på papper. LÄS MER