Sökning: "diagram i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden diagram i förskolan.
1. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning. Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER
2. Förskolans läroplaner ur ett annat perspektiv : En jämförande innehållsanalys utifrån Howard Gardners teori om multipla intelligenser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie utgår från Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Med hjälp av denna teori har innehållet i två av läroplanerna för den svenska förskolan (Lpfö98 och Lpfö18) analyserats. Beskrivningar av de olika intelligenserna, utifrån Gardners teori, har identifierats i läroplanerna. LÄS MER
3. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER
4. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER
5. Förskollärares erfararenheter av inkludering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats beskriver förskollärares erfarenheter av inkludering i förskolan. Detta genom att synliggöra både möjligheter och svårigheter i arbetet med inkludering i förskolan. LÄS MER