Sökning: "diagram i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden diagram i förskolan.

  1. 1. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Strömqvist; [2024]
    Nyckelord :Barn; barngrupp; storlek; förskola; förskollärare; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Inledning.   Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Förskolans läroplaner ur ett annat perspektiv : En jämförande innehållsanalys utifrån Howard Gardners teori om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Kastemyr; [2023]
    Nyckelord :Läroplan; Multipla intelligenser; Howard Gardner; Förskola; Innehållsanalys; Perspektivförskjutning;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från Howard Gardners teori om multipla intelligenser. Med hjälp av denna teori har innehållet i två av läroplanerna för den svenska förskolan (Lpfö98 och Lpfö18) analyserats. Beskrivningar av de olika intelligenserna, utifrån Gardners teori, har identifierats i läroplanerna. LÄS MER

  3. 3. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Viberg; [2022]
    Nyckelord :mångfald; barnlitteratur; förskola; norm; normkritik;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares erfararenheter av inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Darakji; Julia Wahlund; [2021]
    Nyckelord :inclusion; experience; inclusion; preschool children with different educational needs; preschoolteacher; erfarenheter; förskolebarn med olika utbildningsbehov; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver förskollärares erfarenheter av inkludering i förskolan. Detta genom att synliggöra både möjligheter och svårigheter i arbetet med inkludering i förskolan. LÄS MER