Sökning: "digital gestaltning"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade orden digital gestaltning.

  1. 21. Den hårdgjorda villaträdgården : en gråzon i dagens stadsplanering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emmy Nilsson; [2021]
    Nyckelord :samverkan; privat offentligt dilemma; permeable surfaces; paved gardens; domestic garden; wicked problems; stadsplanering; hårdgjorda ytor; villaträdgård; trädgårdsideal;

    Sammanfattning : Sen slutet på 1900-talet har trädgårdsidealen förändrats och anpassats efter det moderna samhället. Samtidigt som våra städer står inför utmaningar på grund av förtätning, minskande urbana grönytor och klimatförändringar ökar användandet av hårdgjorda material i de privata villaträdgårdarna. LÄS MER

  2. 22. Kvalitativa lekmiljöer i den täta staden : en jämförande platsanalys av lekplatsutformning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sofia Andersson; [2021]
    Nyckelord :barn; lek; lekplats; lekmiljö; lekvärde; utemiljö; natur; KFC-lekplats;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur lekplatsen kan utformas för att uppnå höga lekvärden. Dagens barn leker allt mindre utomhus och blir istället mer stillasittande på grund av deras minskade rörelsefrihet och den ökande digitala utvecklingen. LÄS MER

  3. 23. Plötsligt händer det : En vetenskaplig artikel om att skapa digital konst föratt uppmärksamma baksidan av spelreklam

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Robert Söderström; Joakim Hansson; [2021]
    Nyckelord :digital bildproduktion; digital konst; visual storytelling; critical design;

    Sammanfattning : This scientific paper aims to study how one can create and use digital art through criticaldesign as design perspective. The goal with our digital art is to draw attention to a socialproblem in society. In this case, we are focusing on the darker side of the advertising videosof gambling activities. LÄS MER

  4. 24. Environmental Storytelling som ett ledande narrativ : Above the Clouds

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Daniel Parviainen; David Svensk; [2021]
    Nyckelord :Environmental Storytelling; Rhizomatics; Narrative; Game environment; Digital game; Environmental Storytelling; Rhizomatik; Narrativ; Spelmiljö; Digitalt spel;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att bidra till ökad förståelse för hur konceptet“Environmental Storytelling” kan verka som ett ledande narrativ i en digital gestaltning, iform av ett datorspel, där användaren förs framåt i berättelsen med fokus på EnvironmentalStorytelling, det vill säga spelets miljö. I denna artikel analyseras kortfattat vad narrativ inomdigitala spel innebär för att sedan gå vidare med att undersöka vad EnvironmentalStorytelling fyller för roll inom digitala spel. LÄS MER

  5. 25. Var är min plats idag? : En studie i hur aktivitetszoners funktioner kan kommuniceras i det digitala rummet för en bättre användarupplevelse på aktivitetbaserat flexkontor.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Anna Carlén; [2020]
    Nyckelord :Activity-based flex office; workplace; zone; availability; interaction; digital tool; digitization; congeniality; visual communication; user experience; Aktivitetsbaserat flexkontor; arbetsplats; zonindelning; tillgänglighet; interaktion; digitalt verktyg; digitalisering; kongenialitet; visuell kommunikation; användarupplevelse;

    Sammanfattning : This thesis is in the field of information design with a focus on spatial design. The study has been conducted to investigate how theories and methods in information design can be applied to digitally communicate activity zone functions in an activity-based flex office. LÄS MER