Sökning: "digitala läromedel matematik"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade orden digitala läromedel matematik.

  1. 21. Återkoppling genom digitala läromedel : Är feedbacken effektiv från de digitala läromedlen för att föra elevers lärande framåt?

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Holm; Sofia Berndtsson; [2022]
    Nyckelord :Feedback; mathematics; feedback model; digital teaching materials; Återkoppling; matematik; återkopplingsmodell; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Feedback in school is a relevant and important aspect of students' learning and knowledge development. In the school system, the digital opportunities have increased and with this, the digital teaching materials have also taken on a larger and more significant role in the school's operations. LÄS MER

  2. 22. Digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om grundskollärares användning av digitala verktyg i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maxine Björkholm; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; IKT; digital kompetens; mathematics learning; primary school;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är väldigt digitaliserat och i skolans styrdokument framgår det tydligt hur viktigt det är att elever får möjlighet att arbete med digitala verktyg. Även tidigare forskning visar att informations- och kommunikationsteknik behöver integreras i utbildningssituationer för att bilda samhällsmedborgare som kan leva och verka i ett globaliserat informationssamhälle. LÄS MER

  3. 23. ”Utan matte tror jag att samhället skulle kollapsa” : Arbetssätt som gynnar elevers progression inom matematikundervisning i årskurs 6 – ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Birgitta Grönlund; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; matematik; motivation; studiemiljö; undervisningsmetod; återkoppling;

    Sammanfattning : I den här studien undersöktes hur eleverna ser på sitt eget lärande och vadsom får dem att känna sig motiverade. Mot den bakgrunden kan lärare få en större förståelseför vad eleverna anser är viktigt och på så sätt förhålla sig kritiskt till sin egen undervisning. LÄS MER

  4. 24. Problemlösning med fokus på process eller resultat : En analys av digitala läromedel för årskurs 3, med fokus på problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Hult; Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; problemlösning; problemlösningsförmåga; interaktion; matematikundervisning; innehållsanalys; årskurs 3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir mer och mer digitaliserat, vilket också visar sig i skolans värld. Med digitaliseringens framfart blir det vanligare med digitala läromedel som kompletterar eller ersätter de analoga. Tekniken kan bidra till och möjliggöra en omvandling av undervisningen samt elevernas inlärningsprocess. LÄS MER

  5. 25. “De tycker då att de slösar jättemycket tid och då skriver de bara in svaret” : En empirisk studie om lärares undervisning med och användning av digitala läromedel samt vilka möjligheter/utmaningar det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ajdin Hodzic; Eric Olsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; digitala läromedel; undervisning; lärare; svårigheter; möjligheter och teckensystem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur matematiklärare i grundskolan undervisar med digitala läromedel. Studien ämnar också till att utforska lärares uppfattningar om svårigheter och möjligheter med att använda digitala läromedel i matematik. LÄS MER