Sökning: "downs syndrom i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden downs syndrom i skolan.

  1. 1. Comparing Non-Bayesian Uncertainty Evaluation Methods in Chromosome Classification by Using Deep Neural Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sevket Melih Zenciroglu; [2021]
    Nyckelord :Karyotyping; Chromosome; Image Classification; Deep Neural Networks; Uncertainty; Ensembles; Test Time Augmentation; Dropout; Entropy; Variance.; Deep Neural Networks; non-Bayesian; Osäkerhet; Ensembler; Testtidförstoring; Dropout; Entropy; Variance.;

    Sammanfattning : Chromosome classification is one of the essential tasks in karyotyping to diagnose genetic abnormalities like some types of cancers and Down syndrome. Deep convolutional neural networks have been widely used in this task, and the accuracy of classification models is exceptionally critical to such sensitive medical diagnoses. LÄS MER

  2. 2. Föräldraperspektiv på hinder och möjligheter i lärmiljön för barn med Downs syndrom

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Linderfalk; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; föräldraperspektiv; inkludering; lärmiljö; skolutveckling;

    Sammanfattning : Det undersökta området är föräldrars tankar kring hinder och möjligheter i lärmiljön för barn/elever med Downs syndrom, samt deras tankar om den egna föräldrarollen utifrån att ha ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning.Studiens syfte är att belysa olika aspekter av vad det innebär att vara förälder till ett barn som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning har en annorlunda utveckling. LÄS MER

  3. 3. Skolmiljöns betydelse för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ingegerd Andersson; [2015]
    Nyckelord :skolmiljö; inkludering; rumslig inkludering; social inkludering; pedagogisk inkludering; funktionsnedsättning; autismspektrumtillstånd; Downs syndrom; koncentrationssvårigheter; specialpedagogik; deltagande tekniker.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra grundskole - och grundsärskoleelevers upplevelser av den egna skolmiljön i en inkluderande verksamhet. Studien är baserad på kvalitativa undersökningsmetoder som deltagande tekniker, observationer och samtal. En analys av materialet har gjorts utifrån rumslig, social och didaktisk aspekt av inkludering. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars och pedagogers syn på integrering av barn med Downs syndrom

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Lavebratt; [2015]
    Nyckelord :integration; Down syndrome; parents; teachers; integrering; Downs syndrom; föräldrar; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta del av några föräldrars och pedagogers tankar kring integrering av elever med Downs syndrom i grundskolans verksamhet. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med åtta personer, fyra föräldrar och fyra pedagoger. Intervjuerna har genomförts i två olika kommuner. LÄS MER

  5. 5. Vem förstår mig? : En essä om hur vi pedagoger i förskolan kan bemöta och hjälpa barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Annette Törnstrand; Susanne Östman; [2013]
    Nyckelord :Language disorder; body language; sign communication; literacy and preschool.; Språkstörning; kroppsspråk; teckenkommunikation; läs- och skrivutveckling och förskola;

    Sammanfattning : This essay covers the subject of children with language disorders. We are two educators writing an experience-based essay on our preschool experiences and the literature with the subject of speaking disorders and verbal development. The main focus of this essay is how educators can recognize and stimulate children with language disorder. LÄS MER