Sökning: "e-handel vs fysisk"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden e-handel vs fysisk.

  1. 1. Butiksdöden : en studie om generation Ys konsumtionsbeteende i fysisk butik vs online

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Carolina Russ; Timbe Liveröd; [2021]
    Nyckelord :e-handel; fysisk butik; offline; online; konsument; marknadsföring; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har e-handeln expanderat och det gångna årets pandemi i form av covid-19 har bara ökat denna tillväxt. Stora delar av beklädnadshandeln har i samband med detta övergått från att ske offline till online. LÄS MER

  2. 2. E-handel vs. Externhandel : Den kommunala planeringens hantering av e-handelns påverkan på externa handelsområden

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Hjalmar Oskarsson; Axel Lillieborg; [2020]
    Nyckelord :Handel; e-handel; externhandel; logistik; kreativ förstörelse; konsumtion; paradigm; urbanmorfologi; fysisk planering; stadsplanering; översiktsplanering; Linköping; Norrköping; Örebro; Västerås; corona;

    Sammanfattning : Sveriges externa och halvexterna handelsområden utgör tillsammans en uthyrningsbar yta på nästan 7 kvadratkilometer, vilket motsvarar cirka 1000 fotbollsplaner. Parkeringsytor och annan infrastruktur är inte inräknad i denna siffra. Dessa handelsområden är av vikt för kommuner genom de arbetstillfällen och skatteintäkter som genereras. LÄS MER

  3. 3. Stayin’ alive - Fysisk butik Vs. Digitalisering : Vilka strategier utvecklar fysiska butiker för att bemöta den ökade konkurrensen i och med digitaliseringen?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Savannah Ejdenwik; Lina Forsander; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; physical store; competition; digitalization; E-handel; fysisk butik; konkurrens; digitalisering;

    Sammanfattning : Problemställning: Mellan åren 2011 och 2017 lades 5000 fysiska butiker i Sverige inom sällanköpsvaruhandeln ner, samtidigt har e-handelns omsättning ökat markant de senaste åren. I Linköping har den fysiska handeln inte minskat nämnvärt det senaste året vilket gör det intressant att studera hur de fristående butikerna i staden agerar för att hantera den ökade konkurrensen e-handeln och digitaliseringen bär med sig. LÄS MER