Sökning: "elev enkät"
Visar resultat 16 - 20 av 117 uppsatser innehållade orden elev enkät.
16. Gymnasieelevers föreställningar om vad syftet är med idrott och hälsa. : Ämnets tvådelade uppdrag, här och nu och- eller ett livslångt lärande?
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers föreställning om vad syftet är med idrottoch hälsa i förhållande till skolverkets syfte samt i vilken utsträckning det förmedlas till eleverna.Frågeställning:- Hur uppfattar gymnasieelever syftet i idrott och hälsa i jämförelse med skolverketsdefinition?- I vilken utsträckning uppfattar eleverna att syftet förmedlas till dem? Metod För att besvara frågeställningen användes en kvantitativ-komparativ ansats. LÄS MER
17. Anmälningsplikt av elever som far illa : Lärares perspektiv av risker, hinder och problem vid orosanmälan
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning visar att en stor mängd barn i missgynnande situationer inte uppmärksammas i skolan samt att lärare inte fullföljer sin anmälningsplikt. Det finns dock relativt lite forskning om orosanmälan från ett lärarperspektiv för barn i högstadie- och gymnasieålder. LÄS MER
18. Kvinnans plats i läroboken
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER
19. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER
20. Bra jobbat! Fortsätt så! : Om att ge återkoppling för effektiv kunskapsutveckling
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Återkoppling som praktik i den svenska skolan är en komplex företeelse med många faktorer att ta hänsyn till. Forskare är eniga om att återkoppling är ett nyckelverktyg för att föra lärandet framåt, men det finns många fällor på vägen. LÄS MER