Sökning: "elever med psykiska problem"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden elever med psykiska problem.
1. Hälsofaktorer och upplevda hälsotillstånd bland elever i Båstad kommun
M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Problem: Barn och ungas psykiska hälsa har fått stor uppmärksamhet, då forskningen tyder på att den blir allt sämre. Forskningen tar upp faktorer som ökad ångest, depression och psykisk obalans bland barn och unga men också ungas brist på fysisk aktivitet samt att användningen av sociala medier har ökat. LÄS MER
2. Det sociala stödets inverkan på skolrelaterad stress
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Skolrelaterad stress är ett växande folkhälsoproblem som verkar som riskfaktor för unga personers psykiska ohälsa. Prestationer, relationer, krav samt tankar om framtiden beskrivs orsaka skolrelaterad stress. Socialt stöd är en resurs för hälsa och välbefinnande. LÄS MER
3. Hur kommer rasism till uttryck i skolans värld? : - En systematiskt litteraturstudie av rasism i svenska skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skolan är en arena, där människor med olika bakgrund möts, studerar och utvecklas tillsammans. Samtidigt hävdas det att skolan inte alltid lyckas med uppdraget att ge alla barn och ungdomar en likvärdig utbildning. LÄS MER
4. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER
5. Vygotskij i det slutna rummet : En kulturhistorisk analys av lärares reflektioner kring enskild instrumentundervisning på gymnasial nivå
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete tar sin utgångspunkt i en undran över hur lärare tillvaratar elevers möjliga utveckling inom den enskilda instrumentundervisningen. Syftet är att bidra med mer kunskap om hur lärare reflekterar kring elevers möjliga utveckling utifrån två forskningsfrågor: Hur beskriver lärare mötet mellan lärare och elev för att tillvarata elevens möjlighet att utvecklas inom den enskilda instrumentundervisningen? Vad karaktäriserar lärares utsagor om elevers möjliga utveckling inom den enskilda instrumentundervisningen? För att besvara forskningsfrågorna har material i form av tre intervjuer med musiklärare samlats in. LÄS MER