Sökning: "elevers attityd gymnasieskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden elevers attityd gymnasieskolan.

  1. 6. Fula och onödiga, men alldeles underbara slangord : Elevers och lärares uppfattning om bruk av slangord i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sophia Russell; [2020]
    Nyckelord :Language; language usage; slang; accommodation; sociolinguistics; communicative competence; language attitudes; Språk; språkbruk; slang; ackommodering; sociolingvistik; kommunikativ kompetens; språkattityder;

    Sammanfattning : Slangord har länge varit ett ämne för diskussion. Ofta poängteras att det inte är slangorden i sig som stör det svenska språket, utan snarare att individer har svårigheter med att situationsanpassa sitt språkbruk. LÄS MER

  2. 7. Svenska på distans : Lärares och elevers erfarenheter av fjärrundervisning i svenska i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frederik Denkvist; [2020]
    Nyckelord :distans; distansundervisning; svenska; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att granska lärares och gymnasieelevers attityder till svenskundervisning på distans, för att öka den allmänna kompetensen i distansundervisning av svenska. För att samla in data användes en metodkombination i form av enkätundersökningar med lärare och elever, samt semistrukturerade intervjuer med lärare. LÄS MER

  3. 8. Laborationer i ämnet biologi : Gymnasieelevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Heli Uronen-Hansson; [2019]
    Nyckelord :Laborationers syfte; formativ bedömning; betygsättning; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur gymnasieelever värderar laborationer i biologiundervisningen. Mer specifikt undersöktes vilka mål och syften med laborativt arbete som lyfts fram av eleverna själva. Vidare studerades elevers syn på formativ bedömning av laborationer som stöd i sin lärandeprocess. LÄS MER

  4. 9. Genusperspektiv och litteraturundervisningen : En kvalitativ studie om hur ett genusperspektivarbete inom gymnasieskolans svenskundervisning upplevs utifrån ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Ewaldius; [2018]
    Nyckelord :elever; genuspedagogik; genusperspektiv; gymnasieskolan; könsroller; litteraturundervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en förståelse för hur några elever i åk 3 upplever litteratundervisningen i gymnasieskolan utifrån ett genusperspektiv samt att ta reda på några elevers attityd till ett arbete med genusperspektiv i litteraturundervisningen. Gruppintervjuer med elever i åk 3 genomfördes på fyra olika skolor. LÄS MER

  5. 10. Läxa - ett dilemma : Elevers syn på läxans betydelse i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elizabeth Del Valle Mulucundo; [2015]
    Nyckelord :betydelse; dilemma; gymnasieskolan; läxa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva gymnasieelevers syn på läxans betydelse i gym-nasieskolan med fokus på läxans hantering och dess värde. Studien har gjorts utifrån en kvalitativ ansats. Datainsamlingsmetoden som har valts till studien är intervjuer med åtta elever som går på gymnasienivå. LÄS MER