Sökning: "elevers attityd till religionsämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden elevers attityd till religionsämnet.

  1. 1. Lärarens betydelse för elevers attityd. : En undersökning om gymnasieelevers attityd till religionsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna-Karin Bradley; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans uppgift är att ge eleverna kunskap och att skapa de förutsättningar som behövs för att eleverna på bästa sätt ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper. För att kunna göra detta måste vi försöka förstå elevers upplevelse av, och inställning till det vi faktiskt försöker lära ut. LÄS MER

  2. 2. Elevers attityd till religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Damon Rajabi Hassansarai; Gustav Hemström; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskap; Religion; Attityder; Sekularisering; Media;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka elevers attityder till religionsämnet. Metoden som har använts för studien har varit kvalitativ och tillvägagångssättet för insamlingen av material har varit intervjuer med tolv elever i årskurs 5 på två olika skolor i Skåne. LÄS MER

  3. 3. Att skapa mötesplatser : Pedagogers reflektioner om elevnära religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennifer Lempinen; [2014]
    Nyckelord :Religionsundervisning; autenticitet; elevcentrering; grundskola; pedagogers uppfattningar;

    Sammanfattning : Religionskunskap är ett brett och komplext ämne, som behandlar såväl kunskap om religioner och livsåskådningar, som livsfrågor, identitet och etik. I dagens skola där mångfalden av religioner bland eleverna blir alltmer påtaglig, skiftar religionsundervisningen form efter dess förutsättningar hos såväl pedagoger som elever. LÄS MER

  4. 4. Dagens skola - en elevanpassad religionsundervisning : Om lärares syn på vad som påverkar elevers kunskapsinlärning på högstadiet och gymnasiet i ämnet religion, samt dess inverkan på undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Johan Envall; [2011]
    Nyckelord :Religion didaktik skola kunskapsinlärning;

    Sammanfattning : Undersökningen visar på att lärare framhåller många faktorer som påverkar elevers kunskapsinhämtning. På högstadiet förändras eleverna i en hög utsträckning och utvecklar förmågor som de inte tidigare haft. De utvecklar sin reflektionsförmåga, abstraktionsförmåga och sin egen livserfarenhet. LÄS MER

  5. 5. Elevers attityd till religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Svensson; Yesenia Espinoza; [2010]
    Nyckelord :attityd; elever; monokulturell; mångkulturell; religionsdidaktik; religionskunskap; religionskunskapsundervisning.;

    Sammanfattning : Under vår utbildning på lärarhögskolan i Malmö med inriktning mot religionsämnet, har vi ofta stött på elever som upplever religion som ett mindre roligt och lågprioriterat ämne. Elever är inte medvetna om varför de behöver läsa religionskunskap i skolan, och intresset finns heller inte där. LÄS MER