Sökning: "elevers inställning till dans"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden elevers inställning till dans.

  1. 1. Högstadielärares syn på digitaliseringens möjligheter samt begränsningar inom ämnet Idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adis Ceric; Musawar Rashid; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Idrott och hälsa; IKT; Lärande; Skola;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att belysa vilka digitala verktyg som implementeras inom ämnet samt de möjligheter och begränsningar idrottsläraren har gällande sitt användande av digitala verktyg i ämnet idrott och hälsa. Utöver detta undersöker vi också hur lärarna använder sig av de digitala verktygens möjligheter, genom att synliggöra kopplingar mellan lärarnas användning samt elevers lärande och utveckling inom ämnet. LÄS MER

  2. 2. Dansas det i gymnasieskolorna? : En kvantitativ studie med lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jennifer Björhn; [2018]
    Nyckelord :dans; rörelse till musik; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Undersökningens syfte är att utröna om och hur gymnasielärare i 'Idrott och Hälsa' använder dans i undervisningen, samt vilken syn de har på dans, både vad gäller innehåll och som verktyg och metod i undervisningen. Med frågeställningarna: −      Använder sig lärare av dans och i så fall på vilket sätt använder de dans i sin undervisning? −      Vilken syn har lärare på dans som metod och verktyg i sin undervisning −      Finns det något samband mellan hur lärare uppfattar elevers fördomar och/eller åsikter om dans och hur ofta det undervisas i dans? −      Hur ser lärare på dans och sin egen förmåga när det kommer till deras yrkesroll? Metod Studien är en kvantitativ undersökning som är utförd på gymnasielärare som undervisar i ämnet 'Idrott och hälsa'. LÄS MER

  3. 3. Barns språkutveckling i musik- och dramaundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hilda Rofors; Lovisa Lundberg; [2017]
    Nyckelord :dans; drama; musik; rytmik; sociokulturella perspektivet; språkutveckling; Vygotskij;

    Sammanfattning : Ändamålet med vår studie är att undersöka vilka möjligheter till språkutveckling som finns i musik- och dramaundervisning med barn. I vårt arbete har vi begränsat oss till barn i de yngre åldrarna som är de vi utbildar oss till att undervisa, det vill säga de i förskoleklass till årskurs tre. LÄS MER

  4. 4. Att dansa i skolan : En ”mixed method”-studie om elevers syn på dans i ämnet ”Idrott & Hälsa”.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Jansson; [2016]
    Nyckelord :Dance; Gender; Physical Education; Health; Attitude 
; Dans; Genus; Idrott; Hälsa; Inställning;

    Sammanfattning : Abstract Background In the curriculum for PE, dance is distinctly represented. Despite that, dance is not as distinctly represented when it comes to reality. Dance can feel like a pretty complicated and difficult subject to take on. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kan dansa!” : Synen på rörelse till musik samt dans i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Svensson; Ida Nordmark; [2013]
    Nyckelord :Movement to music; dance; dance in school; physical education; gender; gender contract; Rörelse till musik; dans; dans i skolan; idrott och hälsa; genus; genuskontraktet;

    Sammanfattning : Dansen har funnits länge i människans närhet och den har olika betydelser beroende på vad individen har för uppfattning om dansens normer och uppbyggnad. Syftet med vår empiriska studie är att undersöka om pojkar och flickor har en liknande syn på ämnesområdet rörelse till musik samt dans i gymnasieskolan och i så fall varför eller varför inte de har det. LÄS MER