Sökning: "emmy andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden emmy andersson.

  1. 1. Framtidens hållbara innerväggssystem - en studie om alternativa byggnadsmaterial för att främja innovativa lösningar som ingår i ett cirkulärt kretslopp

    M1-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsmaterial

    Författare :Ellen Andersson; Emmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Alternativa byggmaterial; innervägg; biobaserad; cirkulär ekonomi; cirkulärt kretslopp; klimatpåverkan; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Byggindustrin är idag en stor källa till CO2-utsläpp. För att minska bygg- och anläggningssektorns klimatpåverkan, som idag genererar 21 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser, krävs en omställning mot en mer cirkulär ekonomi. Innerväggar utgör en betydande del av den färdiga byggnadens klimatavtryck. LÄS MER

  2. 2. “...där är det inte riktigt några gränser, här är det lite mer gränser med bilden” : En empirisk studie om en bilds påverkan på textskapande i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emelie Abrahamsson; Emmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Source of inspiration; pictures; narrative texts; elementary school; grade 3; intermediality; Inspirationskälla; bilder; berättande texter; lågstadiet; årskurs 3; intermedialitet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur elevers berättande texterpåverkas av att skriva med bild som inspirationskälla och utan. Elevernastexter genomgår en textanalys där de två texterna analyseras utifrån dess längd,röd tråd och struktur samt formord och innehållsord för att vidare jämföras. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön som en undervisningsarena : - En kvalitativ studie om utomhusundervisning under och efter Covid-19-pandemin: “Visst pandemin har varit jobbig men vi kom starkare ur den, med mer kunskaper i ryggsäcken.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Eriksson; Emmy Andersson; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om och hur Covid-19-pandemin har påverkat förskollärares undervisning utomhus, både på förskolans gård och i dess närmiljö, såväl under pandemin som efter. Tidigare forskning visar att det finns en osäkerhet kring hur det pedagogiska uppdraget ska genomföras i utomhusmiljön utifrån läroplansmålen, dock rekommenderades förskolor att befinna sig mer utomhus för att minska smittspridning. LÄS MER

  4. 4. Feminism sponsrad av stereotyper : En semiotisk analys av Estrids sponsrade annonser på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Fyhr Andersson; Emmy Grüneberger; [2022]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; Instagram; nyliberal feminism; reklam; semiotisk analys; stereotyper;

    Sammanfattning : Femvertising är en form av reklam som ifrågasätter traditionella kvinnliga könsstereotyper. Fenomenet hyllas för att skapa positiva varumärkesattityder, men kritiseras för att budskapen i femvertising förenar och samtidigt förnekar feministisk ideologi vilket neutraliserar den politiska kraften i budskapet. LÄS MER

  5. 5. Datorprogram och läsförståelsestrategier : En kartläggning av datorprogrammen Bingel och SvenskaPortal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emelie Abrahamsson; Emmy Andersson; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; digitization; digital tools; computer program; primary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; digitalisering; digitala verktyg; datorprogram; lågstadiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka läsförståelsestrategier utifrån datorprogrammen Bingel och SvenskaPortal samt verksamma lärares syn och tankar kring dessa. Studien genomförs via textanalyser av datorprogrammen och semistrukturerade personliga intervjuer med två verksamma lärare och tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER