Sökning: "etiska teorier inom marknadsföring"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden etiska teorier inom marknadsföring.
1. INFLUENCER MARKETING : En kvalitativ studie om hur influencers påverkar unga konsumenters varumärkeslojalitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : En ökad användning av sociala medier och e-handel har inneburit en ny spelplan för Sveriges företagare. Digitaliseringens framväxt har inte bara skapat nya marknadsföringsstrategier, utan också förändrat konsumenters köpbeteende. LÄS MER
2. Samla in pengar till varje pris? : Biståndsorganisationers marknadsföring ur ett postkolonialt perspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En kvalitativ studie med syfte att undersöka vilken bild biståndsorganisationer väljer att lyfta fram i sin marknadsföring samt varför de väljer att lyfta fram just denna bild. I analysen så används två teoretiska ramverk, teorier kring marknadsföring för insamling och postkoloniala teorier. LÄS MER
3. Etisk framställning och kunduppfattning : En undersökning av samarbeten mellan företag som framställer sig etiskt och företag som inte framställer sig etiskt
Kandidat-uppsats, FöretagsekonomiSammanfattning : Utbudet av etiska produkter har ökat på senare år, vilket borde betyda att människor har blivit mer benägna att köpa etiska produkter. Detta har krävt vissa förändringar i företagens marknadsföring, eftersom en etisk profilering i vissa fall kan kräva en annan infallsvinkel. LÄS MER
4. Etikens plats bland fonder
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Bakgrund och Problem: Att spara i fonder som investerar etiskt har varit något av en trend de senaste åren. Sedan mitten av 1990-talet har antalet etiska fonder tiodubblas. Men alla fonder är inte så etiska som de utger sig för att vara. Begreppet etisk fond är inte uppenbart. LÄS MER
5. Vilken effekt har olika viruskampanjer på konsumentens uppfattning om företaget?
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Centrala begrepp: Virusmarknadsföring, etik och moral, virala agenter, image, identitet och kundvärde. Problemformulering: Vilken effekt har olika viruskampanjer på konsumentens uppfattning om företaget? Syfte: - Att utifrån befintlig teori på området beskriva vad som kännetecknar virusmarknadsföring. LÄS MER