Sökning: "examensarbete läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden examensarbete läs och skrivsvårigheter.

  1. 11. Individanpassad undervisning med fokus på elever med läs- och skrivsvårigheter i kombination med ADHD : Tillämpande av metoder i undervisningssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Georgette Shamoon; [2017]
    Nyckelord :ADHD; low-level pedagogy; socio-cultural perspective; reading and writing difficulties; Bo Hejlskov Elvén.; ADHD; lågaffektiv pedagogik; sociokulturellt perspektiv; läs- och skrivsvårigheter; Bo Hejlskov Elvén;

    Sammanfattning : My degree project will be about individualized education, focusing on students with readingand writing difficulties in combination with ADHD. The interest in teaching students withdifferent functional variations is large and hence my choice of subject. LÄS MER

  2. 12. Lärares resonemang kring elever i läs-och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Arvidsson; Anna Persson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2017 Handledare: Lena Fridlund Examinator: Monica ReichenbergKod: VT17-2910-189-SLP610Nyckelord: Läs-och skrivsvårigheter, dyslexi, fonologisk förmåga, inkludering, färdighetsträning, självbild, relationella perspektivet, kategoriska perspektivet.Abstract Syfte: Uppsatsens syfte är att studera hur ett antal lärare resonerar kring elever i olika grad av läs-och skrivsvårigheter, från generella svårigheter till dyslexi. LÄS MER

  3. 13. Digital läsning. En studie om de nya litteraciteternas roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Hedendahl; Pernilla Unelind; [2016]
    Nyckelord :digital litteracitet; digitala verktyg; multimodala texter; läsförmåga; digital ojämlikhet; källkritik; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Tina Hedendahl och Pernilla Unelind (2016). Digital läsning. En studie om de nya litteraciteternas roll i skolan (Digital literacy. A study on the role of new literacies in school). LÄS MER

  4. 14. Att appa eller inte appa - det är frågan : Gymnasieelevers användning av appar och annan pedagogisk teknologi - med fokus på elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Knutsson; Jannice Rahm; [2016]
    Nyckelord :Special education; reading disorder; writing disorder; educational technology; apps; motivation; Specialpedagogik; läs - och skrivsvårigheter; teknologiska verktyg; appar; motivation;

    Sammanfattning : Datorer till varje elev blir allt vanligare i gymnasieskolan. Med datorn följer oändliga möjligheter till undervisning och lärande men också många dilemman för lärare. Det finns ofta en övertro på att modern teknik ska ”fixa” dessa pedagogiska dilemman och att lärare med automatik ska veta hur tekniken ska användas. LÄS MER

  5. 15. Elevers intresse för naturvetenskap i åk 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Al-Quaraity; [2015]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Elevers intresse; undervisning; likheter; skillnader;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med mitt examensarbete har varit att undersöka elevers intresse för skolans NO-undervisning i årskurs 5. Tidigare forskning på området inom årskurs 7-9 presenteras och diskuteras avseende metodval och val av frågor. Utifrån detta valdes lämplig metod och intervjufrågor för min undersökning. LÄS MER