Sökning: "föräldrar skola yrkesroll"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden föräldrar skola yrkesroll.
1. Rektors roll i skolframgång vid låga kunskapsresultat : En kritisk diskursanalys av rektorers relation till skolframgång i socioekonomiskt svaga miljöer
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : 2021 utkom Skolinspektionen med rapporten Långvarigt låga kunskapsresultat – Grundskolor som under 10 år haft en hög andel elever utan godkända betyg i alla ämnen. Svensk skola har sedan 1990-talet genomgått en decentralisering och marknadsanpassning. LÄS MER
2. Specialpedagogens arbetsuppgifter Handledning, kartläggning och pedagogisk utredning
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractJohansen, Annalena och Keric Poljo, Alma (2020). Specialpedagogens arbetsuppgifter. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Klassrummens aktörer : Om att arbeta som grundskollärare i 2010-talets Sverige
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur det är att arbeta som grundskollärare i 2010-talets Sverige. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med sex stycken informanter. Under intervjuerna framträdde fyra teman centrala för läraryrket – ansvar, respekt, fostran och status. LÄS MER
4. Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bernquist, Maria och Staxlund, Jenny (2015). Fyra föräldrars röster om möten med specialpedagoger. Four parents’ voices about meetings with special educators. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
5. Svaghet eller styrka
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : InledningInom förskola och skola möter vi ständigt barn som har diagnostiserats med diverse symtomdiagnoser. Vårförhoppning med detta arbete är att hjälpa pedagoger att få syn på de olika perspektiv som finns inom området, iriktning mot ett vidgat perspektiv. LÄS MER