Sökning: "föräldrasamverkan barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden föräldrasamverkan barn i behov av särskilt stöd.

  1. 6. Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Jeppsson; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; föräldrasamverkan; kompetenser; resurser; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Jeppsson, Kristina & Persson, Sophie (2013): Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. En studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd. Malmö: Lärarutbildningen Malmö HögskolaI det här arbetet studeras hur pedagoger förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd, samt hur arbetet fungerar. LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring specialpedagogik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Pernilla Fredriksson; [2012]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; tidiga insatser; föräldrasamverkan; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en insikt om hur förskollärare tänker kring specialpedagogik i förskolan och även vilka faktorer som har betydelse för förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd. Vikt har även lagts vid förskollärares tankar runt tidiga insatser för barn i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling i förskolan : -en intervjustudie om pedagogers arbete med språkutveckling för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Camilla Larsson; [2009]
    Nyckelord :Language development; language stimulation; treatment; communication; methods; språkutveckling; språkstimulering; metoder; bemötande; kommunikation och föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Abstract In my work on language development in preschool the purpose was to examine how and to what extent the pre-school supports children with special needs in their language development. Trough qualitative interviews with four preschool teachers, I wanted to see how they work with language development in preschool. LÄS MER

  4. 9. Framgångsfaktorer i läsundervisningen : en studie om lärares syn på framgångsfaktorer i läsundervisningen i förskoleklass och de tidiga skolåren, särskilt för barn som får svårigheter i sin läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Heidi Larsson; Marie Timmersjö; [2006]
    Nyckelord :Läsinlärning; Förskolepedagogik; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Lässvårigheter skapar i förlängningen snävare gränser för utbildning, social status och personlig utveckling i största allmänhet. Att uppmärksamma tidiga kända tecken på läs-svårigheter och agera utefter detta, är därför en oerhört viktig del i lärarens vardag (Elbro, 2004). LÄS MER

  5. 10. Föräldrainflytande och pedagogiskt förhållninssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Thörnqvist; Petra Kempf; [2005]
    Nyckelord :folkhälsovetenskap; föräldrasamverkan; Hem o skola; Pedagogiskt förhållningssätt; Barn med särskilda behov;

    Sammanfattning : Beskriver förhållnings sättet och samspelet mellan föräldrar och pedagoger i skolan. ... LÄS MER