Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  2. 2. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik i förskolan : Pedagogers möjligheter och förutsättningar för att bemöta varje enskilt barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Felldin; Nasim Sadeghi; [2019]
    Nyckelord :Förskolan; Specialpedagogik; Barn i behov av särskilt stöd; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan bemöter barn som är i behov av särskilt stöd, hur de arbetar med specialpedagogik och vilka möjligheter och förutsättningar som finns för att skapa en inkluderande verksamhet. Studien har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Särskilt stöd i förskolan? : -ett föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Katrin Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; Förskola; Föräldrasamverkan; Samverkan; Specialpedagog; Specialpedagogik; Särskilt stöd; Tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta del av föräldrars erfarenheter av hur förskolan ger stöd till barn i behov av särskilt stöd samt hur föräldrar upplever samverkan och bemötande av förskolans personal. Studien är kvalitativ med en hermeneutisk ansats vilket här innebär att jag har tolkat och analyserat sex föräldrars berättelser. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kristina Jeppsson; Sophie Persson; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; föräldrasamverkan; kompetenser; resurser; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Jeppsson, Kristina & Persson, Sophie (2013): Pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. En studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola I det här arbetet studeras hur pedagoger förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd, samt hur arbetet fungerar. LÄS MER