Sökning: "företagsledare egenskaper"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden företagsledare egenskaper.
1. Kvinnor kan! : En kvalitativ studie om kvinnors ledarskap i mansdominerade branscher
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Trots att kvinnors möjligheter och hinder i arbetslivet är ett ämne som uppmärksammatsunder lång tid finns det fortsatt stora utmaningar med jämställdhet i moderna företag. Kvinnor möter ofta stora utmaningar för att avancera till företagsledande roller, bland annat på grund av bristande stöd och underliggande fördomar. LÄS MER
2. Avkastning i de kooperativa energiföretagen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Sverige står inför en stor omställning inom energisektorn. Det finns mål om mycket mer förnybar energi som kräver mer kraftanläggningar de kommande åren. Men redan nu har många anläggningar för förnybar kraft kommit till. En del i det har varit de kooperativa energiföretagen som detta arbetet kommer fördjupa sig inom. LÄS MER
3. Acceptansen av digitala redovisningsinnovationer inom mikroföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Under flera års tid har digitaliseringen och utvecklingen av digitala redovisningsinnovationer tagit stora framsteg. Behovet att följa med i den digitala utvecklingen har påvisats vara en avgörande faktor för att förbli konkurrenskraftig på marknaden. LÄS MER
4. Ledarskap i småföretag : Konsten att axla rollerna entreprenör, ledning ochledare
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I denna studie har småföretagares upplevelse och förutsättningar att utöva ledarskap, inom åkeri- och maskinentreprenadbranschen undersökts. Detta med hjälp av frågeställningar som berörde ledaren, ledarskapet och organisatoriska förutsättningar. LÄS MER
5. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER