Sökning: "förklaring av csr"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden förklaring av csr.
11. Uppförandekoder : En studie av de fyra storbankerna
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : CSR, handlar om företags sociala ansvarstagande i samhället de verkar. I ett led att ta ansvar så upprättar företag en code of conduct, en uppförandekod, vars syfte är att förmedla hur företaget tar ansvar och agerar i olika situationer. En bransch som kraf-tigt har ökat sitt arbete med CSR är bankbranschen. LÄS MER
12. Är information tillräckligt för att trigga konsumenten till köp av Fairtrade? : En studie om studenters uppfattning om Fairtrade och informationens påverkan vid val av en Fairtradecertifierad vara
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Konsumenterna har under de senaste åren blivit mer och mer medvetna. Till följd av detta har företagens CSR arbete både ökat och utvecklats. Idag är CSR ett brett och svårdefinierat begrepp enligt många forskare. LÄS MER
13. CSR möter svensk papperstidning : CSR i svensk dagsress 2008.
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa ökad förståelse för medias roll i förmedlingen av begreppet CSR, corporate social responsibility. Med media menas i studien svensk papperstidning. Metod: Diskursanalys kring CSR i svensk tryckpress, inspirerad av Michael Foucault och Norman Fairclough, applicerad på nyhetsartiklar. LÄS MER
14. Är CSR-aktiviteter en nödvändighet eller en lyx?
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Inledning: Corporate Social Responsibility (CSR) är numera ett mer förekommande inslag i varje företag. Tidigare forskning inom området har försökt fastställa en relation mellan CSR och lönsamhet, med varierande resultat. LÄS MER
15. Påverkas företagens prestanda av ett socialt ansvarstagande?
Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett globalt allmänt känt begrepp och Svenska företag anses ligga i framkant med sitt ansvarastagande. Huvudsyftet med uppsatsen är att analysera huruvida ett stort engagemang inom CSR-frågor ger Svenska företag en förändring i företagsvärde och om det påverkar deras lönsamhet. LÄS MER