Sökning: "förklaring av csr"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden förklaring av csr.

  1. 11. Uppförandekoder : En studie av de fyra storbankerna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :André Svensson; Emil Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :CSR; Code of conduct; Bank; Trust; CSR; Uppförandekod; Bank; Förtroende;

    Sammanfattning : CSR, handlar om företags sociala ansvarstagande i samhället de verkar. I ett led att ta ansvar så upprättar företag en code of conduct, en uppförandekod, vars syfte är att förmedla hur företaget tar ansvar och agerar i olika situationer. En bransch som kraf-tigt har ökat sitt arbete med CSR är bankbranschen. LÄS MER

  2. 12. Är information tillräckligt för att trigga konsumenten till köp av Fairtrade? : En studie om studenters uppfattning om Fairtrade och informationens påverkan vid val av en Fairtradecertifierad vara

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Alexandra Olofsson; Sara Olofsson; [2014]
    Nyckelord :CSR; Fairtrade; fair trade; information; uppfattning; intention handlings gap; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Konsumenterna har under de senaste åren blivit mer och mer medvetna. Till följd av detta har företagens CSR arbete både ökat och utvecklats. Idag är CSR ett brett och svårdefinierat begrepp enligt många forskare. LÄS MER

  3. 13. CSR möter svensk papperstidning : CSR i svensk dagsress 2008.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Sebastian Westman; Jennie Davidsson; [2013]
    Nyckelord :CRS; diskurs; diskursanalys; makt; media; svensk dagspress; 2008;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa ökad förståelse för medias roll i förmedlingen av begreppet CSR, corporate social responsibility. Med media menas i studien svensk papperstidning. Metod: Diskursanalys kring CSR i svensk tryckpress, inspirerad av Michael Foucault och Norman Fairclough, applicerad på nyhetsartiklar. LÄS MER

  4. 14. Är CSR-aktiviteter en nödvändighet eller en lyx?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Caroline Nykvist; Elin Persson; [2013]
    Nyckelord :CSR-aktiviteter; CSR-pyramid; nödvändighet; lyx;

    Sammanfattning : Inledning: Corporate Social Responsibility (CSR) är numera ett mer förekommande inslag i varje företag. Tidigare forskning inom området har försökt fastställa en relation mellan CSR och lönsamhet, med varierande resultat. LÄS MER

  5. 15. Påverkas företagens prestanda av ett socialt ansvarstagande?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jessica Baldgrim; Malin Wahlberg; [2013]
    Nyckelord :CSR; Tobin s Q; ROA; Firm value; Profitability; Multiple regression analysis; CSR; Tobins Q; ROA; Företagsvärde; Lönsamhet; Multipel regressionsanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett  globalt allmänt känt begrepp och Svenska företag anses ligga i framkant med sitt ansvarastagande. Huvudsyftet med uppsatsen är att analysera huruvida ett stort engagemang inom CSR-frågor ger Svenska företag en förändring i företagsvärde och om det påverkar deras lönsamhet. LÄS MER