Sökning: "förklaring av csr"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden förklaring av csr.

  1. 6. Hållbarhetsredovisning : Företagens val av väsentlighetsaspekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Rahmani Hero; Zafar Donya; [2017]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning I och med ökat antal globala kriser och ökad intressentmedvetenhet kring företagens samhällspåverkan har hållbar utveckling blivit en central och viktig fråga både för företag och enskilda individer. Till följd av detta har företag ett ansvar att arbeta hållbart och ta miljö- och socialhänsyn, genom att hållbarhetsredovisa försöker företag tillgodose samhällets behov och erhålla legitimitet. LÄS MER

  2. 7. Corporate Social Responsibility och lönsamhet : Finns det ett samband mellan företags rapporterade CSR-arbete och dess lönsamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Anneli Marklund; Malin Norestrand; [2016]
    Nyckelord :CSR; Corporate social responsibility; profitability; return on assets ROA ; profit margin; CSR; Corporate social responsibility; lönsamhet; avkastning på totalt kapital ROA ; vinstmarginal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vilken roll har företag i vårt samhälle? Vilken funktion ska de fylla? Är företagens funktion att vara vinstmaximerande och enbart se till sitt eget bästa, eller har de ett större ansvar och skyldigheter mot samhället? Dessa frågor har diskuterats under lång tid och bilden av företag och företagande förändras kontinuerligt i takt med att samhället förändras. Tankarna om att företag har ett socialt ansvar, vid sidan av det ekonomiska, har spridit sig över världen och frågor som har dykt upp är om det finns någon motsättning mellan socialt ansvar och företagens vinstintresse. LÄS MER

  3. 8. Intressentdialogen i fokus : En studie om interaktionen mellan företag och ideella organisationer angående ansvar- och hållbarhetsfrågor

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Brink; Ebba Knutsson; [2015]
    Nyckelord :Intressenter; Intressentdialog; Non-Governmental Organization; Corporate Social Responsibility; Triple Bottom Line; Konsensus; Konflikt;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur intressentdialogen initieras och vad som sker mellan ett vinstdrivande företag och ideella organisationer, även kallade NGOs. Företag har idag en stor påverkan på samhället, där NGOs är en av företagens viktigaste intressenter. LÄS MER

  4. 9. Ett företags CSR engagemang : Hur påverkar en verkställande direktörs personliga egenskaper och engagemang ett företags CSR engagemang?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Eva Kjellberg; Trude Blomquist; [2015]
    Nyckelord :CEO commitment; CSR commitment; CSR; Corporate Social Responsibility; stakeholder theory; legitimacy theory; institutional theory; agency theory; stewardship theory; vd engagemang; CSR engagemang; CSR; Corporate Social Responsibility; intressentteori; legitimitetsteori; institutionell teori; agentteori; stewardshipteori;

    Sammanfattning : Inledning: CSR är ett ämne som det forskats mycket kring. Företrädesvis har forskningen varit inriktad på att undersöka företags CSR i förhållande till finansiell prestation men tidigare forskning gällande kombinationen verkställande direktörs personliga egenskaper och verkställande direktörs engagemang i CSR i förhållande till ett företags CSR engagemang är sällsynt. LÄS MER

  5. 10. Hur CSR kan bidra till skapandet av motivation hos anställda : en fallstudie av livsmedelsbutiken ICA Torgkassen i Uppsala

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fredrik Engström; Marcus Höök; Carl Österman; [2014]
    Nyckelord :motivation; empowerment; CSR; miljö; miljöarbete; livsmedel; livsmedelsbutik; medarbetare;

    Sammanfattning : En ökad miljömedvetenhet har bidragit till en ökad efterfrågan på företag som tar miljöansvar. Studier visar att företag som gör detta kan dra nytta av miljöarbete i sin kommunikation mot marknaden. Samtidigt visar allt mer forskning olika fördelar som företag kan skapa internt genom miljöarbe. LÄS MER