Sökning: "förskola 2022 uppsala"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden förskola 2022 uppsala.

  1. 1. Det känslostyrda arbetet för blivande förskollärare : En kvalitativ diskursanalys rörande institutionella förväntningar kring vad förskollärare förväntas förstå om känslor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Robin Yaka; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt arbete; Förskollärare; Hochschild; Diskurs; Känsloregler; Nyinstitutionell teori;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka institutionella förväntningar som finns på blivande förskollärare på Uppsala universitet angående det emotionella arbetet som de ska utföra. Studien använder sig av kurslitteratur från Uppsala universitets förskollärarprogram (2022). LÄS MER

  2. 2. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 3. En god introduktion i förskolan : En intervjuundersökning om pedagogers uppfattningar av inskolning och olika inskolningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lamis Al-ansari; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Anknytning; Introduktion; Barn; Anknytningsteori;

    Sammanfattning :     .... LÄS MER

  4. 4. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  5. 5. Barns integritet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barnskötare förhåller sig till barns personliga integritet i förskolan för att främja lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Jatala; Johanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :integritet förskola sociokulturellt perspektiv intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare och barnskötare förhåller sig till barns personliga integritet i förskolan för att främja barns lärande. Det är en kvalitativ studie och empirin producerades genom att använda semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER