Sökning: "förskola etik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden förskola etik.

  1. 1. Bakom stängda dörrar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lisa Bolander; Paulina Nylander; Rebecka Jörnestrand; [2023-10-21]
    Nyckelord :Förskola; skola; värde; etik; moral; konflikter; lojalitet;

    Sammanfattning : With this essay, we hope to contribute to an understanding of the complex situation many of our future colleague’s face on a daily basis. The purpose of this study is to examine the experiences of preschool personnel regarding the reporting, silencing, or avoidance of addressing violations within the preschool's operations, and the significance of different loyalties and conflicts among preschool educators, principals, and guardians in such circumstances. LÄS MER

  2. 2. "Det känns inte som barnet har inflytande, förskolläraren lyssnar ju inte" : En kvalitativ studie om förskollärares möjliggörande av barnets subjektskapande i dokumentationspraktiken.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Hansson; Westerlund Elina; [2022]
    Nyckelord :Preschool; approach; documentation practice; Förskola; förhållningssätt; dokumentationspraktiker; subjektskapande; makt; etik; dilemman; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att diskutera förhållningssättet förskollärarna har gentemot barns möjligheter till subjektskapande i dokumentationspraktiken. Våra forskningsfrågor är: Vilka dilemman kan uppstå enligt förskollärare i dokumentationspraktiken? Hur blir barn subjekt i förskolans dokumentationspraktik? Teorin studien är grundad i är Foucaults tankar om makt och Biestas uppfattning kring individens subjektskapande. LÄS MER

  3. 3. Etik i förskolan:Gömd eller glömd? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på arbetet med barns lärande om etik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Feuk Maja; Strömberg Matilda; [2022]
    Nyckelord :Etik; Etiska dilemman; Förskola; Proximala utvecklingszon; Scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att skapa en djupare förståelse för förskollärares syn på arbetet med barns lärande och förståelse av etik i förskolan, med ett särskilt intresse för förskollärares egna agerande i dessa situationer. Studien har utgått från Vygotskijs sociokulturella teori. LÄS MER

  4. 4. "Hur mycket får man säga nej till ett arbetssätt?" : En kvalitativ studie om de yngsta barnens medgivande i förskolans dokumentationspraktik -en diskursanalys.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Axelsson; Emma Olausson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk dokumentation; medgivande; etik; makt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera diskurser kring de yngsta barnens medgivande i arbetet med pedagogisk dokumentation. Syftet besvaras med följande frågeställningar: * Hur samtalar pedagoger i förskolan om hur de möjliggör för de yngsta barnen att delge sitt medgivande till att dokumenteras? * Hur samtalar pedagoger i förskolan om hur de tolkar de yngsta barnens uttryck för deras medgivande och nekande i dokumentationssituationer?  För att besvara syftets frågeställningar har metoden fokusgruppsamtal använts, vilken totalt inbegripit tre semtal och elva pedagoger som under studiens genomförande arbetade med pedagogisk dokumentation tillsammans med de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. "Om du klipper bort våra ansikten syns ju inte våra skratt!" : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2021]
    Nyckelord :Praktisk kunskap; förskola; pedagogisk dokumentation; Skolplattformen; digitala verktyg; barns inflytande; meningsskapande; New Public Management; kvalitet i förskolan;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka hur förskollärares praktiska kunskap kan påverkas i mötet med det digitala systemet Skolplattformen och hur mötet med ett sådant system kan bidra till att omforma mötet mellan förskollärare och barn. Utgångspunkten är en gestaltad situation från när förskolebarn riktade kritik mot fotodokumentation från en aktivitet de deltog i, som skapats i enlighet med Skolplattformens regelverk. LÄS MER