Sökning: "förskola uppsala 2016"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden förskola uppsala 2016.

  1. 1. Rektorers samtalsfärdigheter- Kommunikation med medarbetare i förskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ida Ek; [2024]
    Nyckelord :preschool; educational leadership; communication; communication skills; principals; förskola; pedagogiskt ledarskap; kommunikation; samtalsfärdigheter; rektorer;

    Sammanfattning : Communication plays a pivotal role in fostering successful leadership and collaboration within educational setting, with preschools being no exception. This essay delves into the communication of preschool principals during meetings with staff. LÄS MER

  2. 2. "Vi leker kung och betjänt" : En innehållsanalys av Kulturrådets Bokgåvor till förskolan ur ett fattigdomsperspektiv

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christian Gjerstad Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fattigdom; Barnlitteratur; innehållsanalys; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur och i vilken utsträckning och fattigdom skildras i bilderböcker. Urvalet av bilderböcker är från Kulturrådets Bokgåvor till förskolan för åldrarna 0 till 6 år,sammantaget 98 bilderböcker utgivna mellan 2016 och 2019. LÄS MER

  3. 3. Vi och dom på normkritikens villkor? : - En kritisk diskursanalys av normkritisk barnlitteratur i förskolan för barn mellan 3–6 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Strömberg; Josefine Wirsén; [2021]
    Nyckelord :Normkritik; kritisk diskursanalys; förskola; barnlitteratur; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera normkritisk barnlitteratur för barn mellan tre till sex år, från tre normkritiska bokförlag: Vombat förlag, Sagolikt bokförlag och Olika förlag. I två delstudier analyserades litteraturen utifrån två olika perspektiv, i delstudie ett utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv och i delstudie två ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Alla ska kunna hitta någonting att fastna för” : En studie av bibliotekariers arbete med att välja böcker till kapprumsbibliotek inom projektet Bokstart och deras upplevelse av samarbete med förskolor och vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Rangbäck; Petra Lyander; [2020]
    Nyckelord :Bokstart; kapprumsbibliotek; förskola; bibliotek; organisationsteori; samverkan; samarbete; family literacy; emergent literacy; mångfald; intervju- och enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det går till när bibliotekarier inom projektet Bokstart skall göra urvalet av böcker till förskolors kapprumsbibliotek, samt vilka kriterier de utgår från i detta arbete. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på bokstartsförskolorna upplever det befintliga barnboksutbudet i kapprumsbiblioteken. LÄS MER

  5. 5. "Är det ens någon skillnad?" : Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Jakobsson; Jennifer Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; arbetssätt; tema; projekt; barns inflytande;

    Sammanfattning : I förskolan används olika arbetssätt som gynnar barns lärande och skapar trygga individer. Två arbetssätt som vi har erfarit under våra VFU-tillfällen (verksamhetsförlagd utbildning) är tema och projekt. Tema är flera aktiviteter med en röd tråd och projekt är målinriktade aktiviteter skapade utifrån barns intressen. LÄS MER