Sökning: "förskolepedagogik idag"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden förskolepedagogik idag.

  1. 1. Bland bok och gran i förskolan, ett utomhuspedagogiskt aktions-forskningsprojekt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jon Andersson; [2010]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; Förskolan; Inlärningsmiljö; Utomhuspedagogik; Aktionsforskning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hur bedrivs pedagogisk utomhusaktivitet som främjar barnets intres-se och vilja att lära? Hur påverkar det utomhuspedagogiska utveck-lings arbetet förskolebarnens lärande? Detta är frågor som besvaras i denna uppsats. Avhandlingen tar upp ett försök att utveckla verk-samheten för barnen vid en förskola i södra Sverige i enlighet med det som föreskrivs i Läroplan för förskolan (Utbildningsdeparte-mentet, 1998). LÄS MER

  2. 2. Om Reggio Emilia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ida Rydebjörk; [2009]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Förskolepedagogik;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta Reggio Emilia inspirerat på en förskola? Frågan utgör syftet för denna undersökning i form av en fallstudie på en förskola och består av observationer av verksamheten och intervjuer med fyra pedagoger. Genom att studera hur den historiska förändringen utvecklats inom förskolepedagogiken kan en förståelse fås för populariteten avReggio Emilia som finns idag. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förhållningssätt i samband med barns bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Christina Hansson; Susanne Westerlund; [2008]
    Nyckelord :Bildskapande; Fröbel; Herbert Reads; Förhållningssätt; Förskolebarn; Förskolepedagogik; Pedagoger; Kreativitet; Fantasi;

    Sammanfattning : När Fröbel var verksam gick han metodiskt tillväga genom att tillhandahålla barnen varsin griffeltavla. Fröbels metod kan idag anses, som mycket lärarstyrd. Under 1950- talet fick Herbert Reads tankar sitt genombrott. Barnen fick då ett fritt sätt att arbeta på. LÄS MER

  4. 4. Pedagogens barnsyn formar förskolans inemiljö och därmed det kompetenta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maria Helldin; Anna Läckström; [2008]
    Nyckelord :Barnsyn; Det kompetenta barnet; Inomhusmiljö; Förskolepedagogik; Förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om pedagoger formar innemiljön på förskolan 1-3 år för att stimulera det kompetenta barnet. Vi vill titta på hur innemiljön ser ut på förskolor idag, vilket material det finns på avdelningarna, hur det är placerat och hur höga möblerna är. LÄS MER

  5. 5. Kan skolans tidigare åldrar lära av förskolans pedagogiska synsätt?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Laila Boulos; Madeleine Andréasson; [2007]
    Nyckelord :förskolepedagogik; skolan; lärandet; arbetssätt; b;

    Sammanfattning : BakgrundVi är båda inriktade på de tidiga åldrarna i skolan och har haft funderingar om hur det går attarbeta mer utifrån barnet i skolan, eftersom vi känner att skolan ofta tänker på vad som skallläras in i stället för hur det skall läras in. När vi träffades under utbildningen diskuterade vioss fram till att det vore intressant att se om förskolepedagogiken förekommer i skolans världeftersom vi båda tror att förskolan har ett bra sätt att få kunskapen förankrad hos barnetgenom lek, tema, och de skapande ämnena, och att skolan kan ha en del att lära av förskolan. LÄS MER