Sökning: "secondhand kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden secondhand kläder.

  1. 1. Motivating Generosity - Investigating Persuasive Strategies for Increasing Clothing Donations to Charitable Causes

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Hannes Bjurström; Arvid Andersson; [2023]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Behavior Model; User Centered Design; Motivation; Encouraging Donation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Today, the textile industry in Sweden is responsible for up to 1800 tons of textile waste per year, a poor use of resources that results in a negative environmental impact. Additionally, with the rise of fast fashion, which is characterized by rapid trend circulation and a clothing production that matches, clothes are discarded at a higher rate than ever before. LÄS MER

  2. 2. Tillväxt på en hållbar marknad : En fallstudie om tillväxt och konsumtion inom secondhand

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linn Arvidsson; Filip Karlsson; Jonas Olsson; [2023]
    Nyckelord :Business Models; Secondhand; Sustainable Consumption; Overconsumption; Financial Growth; Affärsmodeller; Secondhand; Hållbar Konsumtion; Överkonsumtion; Finansiell Tillväxt;

    Sammanfattning : Secondhand är en växande marknad i dagens samhälle och utmanar de traditionella företagen i detaljhandeln gällande hur kläder tillverkas och säljs. Med hållbarhet i åtanke väljer allt fler att konsumera begagnade kläder för att reducera sin klimatpåverkan. Detta till trots är överkonsumtion fortsatt ett problem. LÄS MER

  3. 3. Providing Circular Clothing : A multiple-case study on Swedish clothing companies, analyzing product design and business models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Julia Ekblom; Ebba Hård af Segerstad; [2023]
    Nyckelord :circularity; clothing industry; circular economy; circular business models; circular product design strategies; multiple case study; cirkuläritet; klädindustri; cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkulära produktdesignstrategier; flerfallstudie;

    Sammanfattning : This thesis investigates the manifestations of circular business models and circular product design strategies in the Swedish clothing industry, using a multiple case study approach that examines five Swedish clothing companies. Guided by the first research question: What are the current circular product design strategies and circular business model strategies for companies operating in the Swedish clothing industry? the findings reveal an emphasis on circular product design strategies compared to circular business models, among the studied clothing companies. LÄS MER

  4. 4. En konstruerad verklighet : En kritisk diskursanalys av second hand inom svensk media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Oscar Ek; Albin Svensson; [2022]
    Nyckelord :fashion; Sustainability; second hand; secondhand; clothes; clothing; discourse analysis; critical discourse analysis; slow fashion; fast fashion; andra hand; begagnat; kläder; slänga; export; svensk media; media; press; tidningar; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Sustainability is a term of significant relevance in today’s global context, permeating discourses and management decisions, and influencing decision-making at the head of most industries. This is particularly apparent in relation to fashion. LÄS MER

  5. 5. Avlagda kläder - avfall eller resurs? : En enkätundersökning om hur studenter motiverar sin användning av olika klädavfallsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Lindén; Madelene Svensson; [2022]
    Nyckelord :Textile; Recycling; Waste; Clothes; Clothing disposal; Sustainability; Jönköping municipality; Tragedy of the commons; Second hand; Textil; Återvinning; Avfall; Kläder; Hållbarhet; Jönköpings kommun; Avfallsdirektivet; Avfallspaketet; Allmänningens tragedi; Secondhand;

    Sammanfattning : Under de senaste två decennierna har konsumtionen av nyproducerade kläder ökat med närmare 30 procent per person i Sverige. Den ökade konsumtionen har medfört att individers klädavfall blivit mer omfattande och många gånger slängs klädesplagg som fortfarande kan användas i hushållets restavfall även om andra alternativ är bättre. LÄS MER