Sökning: "förskollärares syn på digitalisering"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden förskollärares syn på digitalisering.

  1. 11. Föräldrasamverkan under pandemin : En kvalitativ studie om förskollärares och vårdnadshavares perspektiv på samverkan och kommunikation under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirelle Lundkvist; Jessica Lilja; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Samverkan; Pandemi; Kommunikation; Digitalisering; Föräldrar; Covid-19;

    Sammanfattning : Syftet var att utveckla en djupare förståelse för de förändringar som pandemin medfört gällande föräldrasamverkan och kommunikation mellan förskolan och hemmet utifrån ett förskollärar- och vårdnadshavarperspektiv. Studien utgår från en kvalitativ ansats där fem förskollärare och fem vårdnadshavare intervjuats. LÄS MER

  2. 12. Lärande och undervisning med surfplattan i fokus : En studie om barns och förskollärares digitala färdigheter och kompetensbehov i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Marina Hellberg; [2020]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; förskola; surfplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har en kvalitativ ansats och tar som utgångspunkt ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med denna studie är att beskriva och diskutera förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg, med särskilt fokus på surfplattan i undervisningen, samt deras syn på och arbete med barns lärande och digitala kompetenser i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  3. 13. Digital teknik i förskolan : Förskollärares inställning till digital teknik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Johansson; Jeanette Lundström; [2020]
    Nyckelord :digital teknik; digital kompetens; digitala verktyg; digitalisering; förskollärare; förskola; barn;

    Sammanfattning : Inledning Då den nya läroplan för förskolan (Lpfö 18, s. 9) förtydligar kravet på användning av digital teknik i förskolans verksamhet är det av intresse att undersöka förskollärares syn på detta. LÄS MER

  4. 14. Digitalisering i förskolan i förhållande till undervisning och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Al-mousawi; Madeleine Gün; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Förskollärare; Medierande verktyg; Proximala utvecklingszon; Scaffolding;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares föreställningar och praktiker gällande digitalisering i förskolan samt dess användning för att skapa lärandesituationer för barnen. I takt med den digitala utvecklingen har digitalisering fått ett allt större utrymme i förskolans läroplan (2018). LÄS MER

  5. 15. Förskollärares strävan att få tid till högläsning : En kvalitativ studie om förskollärares syn på arbetet med språkutveckling utifrån högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Broman; Victoria Jäger; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Samtal; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur förskollärare beskriver sin strävan att få tid till högläsning för att stimulera barns språkutveckling. Utifrån syftet formulerade vi tre frågeställningar. LÄS MER