Sökning: "förskollärares syn på digitalisering"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden förskollärares syn på digitalisering.

  1. 6. Förskollärares resonemang kring språkutveckling genom digitalaverktyg : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Karlsson; Johanna Winbro; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; digitala verktyg; förskollärare; digitalisering;

    Sammanfattning : Inledning Tidigare forskning beskriver den digitala tekniken samt dess betydelse i samhället och hur denna har kommit att integrerats i förskolans verksamheter på senare år. Integreringen har visats sig vara både långsam och komplex och vi kan hitta förskollärare som både är förespråkare samt motståndare till detta. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares berättelser om digitalisering och digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Liza Ekersund; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg i förskolan; Narrativ analys; Diskurs; Föreställningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskollärares föreställningar och diskurser om digitalisering och digital teknik samt hur dessa påverkar tillämpningen av digitala verktyg i förskolan. Studiens genomförande består av insamling av förskollärares skriftliga livsberättelser om digitalisering och digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  3. 8. “Jag hade sagt att det är mycket viktigt faktiskt, framtiden går i detta spår” : En studie om förskollärares syn på digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cazandra Lövander; Lydia Selberg; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; framtiden; förskola; förskollärare; läroplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att förstå förskollärares syn på digitala verktyg och tillämpning i verksamheten. Schrievers olika begrepp samt en utbildningsfilosofisk text av Dewey används som teoretiska perspektiv för studien. Dessa begrepp hjälper vid tolkning av det insamlade empiriska materialet. LÄS MER

  4. 9. Förskolans digitala vardag : Digitaliseringen, leken och lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Henrik Taavo; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; digitalization; digital competence; play; Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv på barn och teknik redogöra för och diskutera kring digitala verktygens användning i förskolan samt digitala verktygen och digitaliseringens påverkan på förskollärares förhållningssätt till lek och lärande. Detta gjordes utifrån både kvalitativa intervjuer med två förskollärare över Zoom och Microsoft Teams samt enkäter över e-mail med tre förskollärare där datan analyserades, tematiserades ochpresenterades utifrån den tematiska analysmodellen. LÄS MER

  5. 10. Digitalisering och dess verktyg i förskolans värld : En uppsats om barnskötares och förskollärares syn på digitalisering och digitala verktyg

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefin Nilecrona; Sara Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; digital competence; digitization; digital tools; socio-cultural perspective; phenomenology; Förskola; digital kompetens; digitalisering; digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate preschool educators' views on digitalization at work. We have investigated preschool educators' views on digitalization and how the educators digital competence affects the use of digital tools. LÄS MER