Sökning: "förtest eftertest"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden förtest eftertest.

  1. 1. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  2. 2. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  3. 3. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2023]
    Nyckelord :Kvasiexperimentell metod; interventionsstudie; digitala verktyg; dynamiskt matematikprogram; GeoGebra; ATD; praxeologi; matematikundervisning; andragradsfunktioner;

    Sammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER

  4. 4. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  5. 5. Vi hjälper bina för att de ska kunna hjälpa oss : Elevers lärande om bin i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lisa Örtengren; [2023]
    Nyckelord :Bin; ekosystemtjänster; estetiska lärprocesser; hållbar utveckling; konvergent och divergent lärande; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra grundskoleelevers konvergenta lärande om bin och hur vi kan hjälpa dem, samt det divergenta lärande genom estetiska lärprocesser med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt. Tio elever i årskurs 3 i en förortsskola till Stockholm deltog i studien. LÄS MER