Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  2. 2. RSI – När det inte går som planerat

    Magister-uppsats,

    Författare :Christian Reimers; Henrik Svensson; [2023-06-26]
    Nyckelord :RSI; Rapid Sequence Induction; anestesi; intervjustudie; anestesisjuksköterska; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Aspiration är den vanligaste dödsorsaken vid anestesi. Rapid sequence induction (RSI) är en strategi vid sövning av en patient för att minska risken för aspiration. Strategin beskrevs första gången år 1970. Den har sedan dess utvecklats och numera finns det många sätt att utföra en RSI på. LÄS MER

  3. 3. Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hans Müchler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. LÄS MER

  4. 4. “Vad är ens dom här olika plupparna?” : En studie om elevers utvecklade förståelse kring en samhällsfråga med hjälp av ett plotdiagram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Caroline Johansson; Sandra Lustych; [2023]
    Nyckelord :Visuella modeller; kritiska aspekter; samhällsfrågor; plotdiagram; fenomenografi variationsteori;

    Sammanfattning :  I denna studie har elevers kunnande inom komplexa samhällsfrågor med hjälp av en visuell modell i form av ett plotdiagram undersökts. Studien undersökte även hur elevers resonemang i olika åldrar skiljer sig i frågan kring att föra kvalitativa resonemang. LÄS MER

  5. 5. Tar frivårdens arbetsmetoder hänsyn till funktionsvariationer? : En kvalitativ studie om hur frivårdskoordinatorers arbetsmetoder och kunskap stödjer klienter med intellektuella- och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Selma Efverström; Matilda Hernell; [2023]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsvariation; Neuropsykiatrisk funktionsvariation; Frivård; Arbetsmetoder; Bemötande;

    Sammanfattning : Kriminalvården rapporterar om att förekomsten av neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) inom kriminalvården är överrepresenterad (Nilsson, 2011). Det finns även anledning att anta att personer med intellektuell funktionsvariation (IF) finns bland klientelet inom frivården. LÄS MER