Sökning: "förväntningar pojkar och flickor"

Visar resultat 16 - 20 av 119 uppsatser innehållade orden förväntningar pojkar och flickor.

  1. 16. ”Om man alltså blir fostrade i att vara frimodiga eller mindre frimodiga” : En studie om hur makt fördelas beroende av könstillhörighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Andersson; [2020]
    Nyckelord :Genus; kön; makt; förhållningssätt; social konstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur makt- och könsstrukturer konstrueras i förskolangenom att undersöka hur pedagoger talar och förhåller sig till barnen sett utifrån barnens kön.Den teoretiska utgångspunkten för studien låg i socialkonstruktionismen. LÄS MER

  2. 17. ”Egentligen är det mest upp till oss vuxna att man hela tiden är medveten om att behandla lika” : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter kring jämställdhetsarbetet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Erlandsson; Josefine Hansfeldt; [2020]
    Nyckelord :jämställdhet; förskola och förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om jämställdhetsarbetet i förskolan. Då jämställdhet är ett ämne som är brett och där pedagoger har olika synsätt kan det skapa svårigheter att föra jämställdhetsarbete framåt. Fokus ligger på att studera hur pedagoger upplever jämställdhetsarbetet i förskolan. LÄS MER

  3. 18. Valfritt eller begränsande? : Ett antal unga mäns upplevelser om hur manlighetsnormer påverkar deras lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Ahlin; [2020]
    Nyckelord :hegemonisk; maskulinitet; genus; skola; pojkar; ;

    Sammanfattning : I diskussioner som förekommer om den svenska skolan i media och på flera institutionella nivåer inom politiken talas det ofta om pojkars allt sämre resultat i skolan och att vi måste göra ”något” för att de ska komma ifatt flickorna. Frågan är vad det är som behöver förändras i skolan?  Vissa hävdar att skolan skall anpassas efter pojkars behov, fråga blir då vilka dessa behov är och om de ser de lika ut för alla pojkar? Är behoven som pojkar har kopplat till att de är just pojkar ur biologisk synpunkt eller finns svaret i vad som behöver förändras i våra föreställningar om hur en pojke/man skall vara? I tidigare forskning om ämnet pojkars prestationer i skolan, framkommer ofta att de dominerande maskulinitetsnormer som går att identifiera i samhället i stort också går att identifiera i skolans värld. LÄS MER

  4. 19. Ensamkommande flickors utsatta situation och behov av stöd utifrån ett kulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Caroline Öster; Hilda Edström; [2020]
    Nyckelord :ensamkommande flickor; familjestruktur; kollektivism; kulturkrock; kulturellt perspektiv; könsroller; individualism; stödinsatser; utsatthet;

    Sammanfattning : År 2015 var Sverige det land som tog emot flest ensamkommande barn i förhållande till sin befolkning i Europa. Eftersom ensamkommande barn flyr utan sina föräldrar eller annan vårdnadshavare, är de särskilt utsatta vid ankomsten till Sverige. LÄS MER

  5. 20. Barn och pedagoger, strategier och kön : Om konflikter i förskolan ur ett genusperspektiv i relation till strukturella diskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pålsson; Johanna Lundgren; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; konflikter; konflikthantering; pedagoger; poststrukturalistisk teori; strategier; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskaperna kring vilka kollegiala uppfattningar pedagogerhar gällande konflikter och konflikthantering i förskolan i förhållande till strukturella diskurser.Särskilt intressant har det varit att studera detta utifrån ett genusperspektiv för att ta reda på ompedagogerna uppfattar några skillnader mellan pojkar och flickors konflikter, samt i sitt egetagerande. LÄS MER