Sökning: "förväntningar pojkar och flickor"

Visar resultat 11 - 15 av 119 uppsatser innehållade orden förväntningar pojkar och flickor.

  1. 11. Elever med intellektuell funktionsnedsättning och NPF : En litteraturstudie med fokus på pedagogiska utmaningar och könsskillnader

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Christel Newborg; [2021]
    Nyckelord :Intellectual disability ID ; neurodevelopmental disorder NDD ; gender differences; teaching; literature review; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; könsskillnader; undervisning; litteraturstudie;

    Sammanfattning : This essay consists of a review of 34 scientific articles. The aim is to describe and compile current research about students with intellectual disability (ID) and neurodevelopmental disorder (NDD). LÄS MER

  2. 12. Genusstereotypa förväntningar på elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Lindén; Nathalie Holmquist; [2021]
    Nyckelord :Lärare; Genusstereotyp Föreställning; Medvetenhet; Genusrelaterade Förväntningar; Kön; Elever; Dyslexi; Intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga hur lärares genusrelaterade förväntningar påverkar pojkar och flickor i skolan enligt forskning. Finns det kopplingar mellan dessa förväntningar och elevernas resultat? Vilka följder kan då detta ha för elevernas kommande livsom framtidens samhällsmedborgare? Sökningar på olika databaser har gjort att vi funnit relevant forskning som innefattat vetenskapliga artiklar, jämställdhetsmatriser, stadgar och böcker. LÄS MER

  3. 13. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Löfqvist; Niina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; undervisning; genus; stereotypa; jämställdhet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER

  4. 14. De studerar inte, men ändå lyckas de i skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Alaeddine; Robin du; [2020]
    Nyckelord :pojkar; ansträngningskultur; identitetskapande; pluggkultur; maskulinitet; sociala normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur högskole- och universitetselever, i detta fall unga män, gick tillväga för att lyckas i skolan då det finns en tydlig trend att allt fler pojkar presterar sämre än flickor inom skolan. Studien syftar även till att undersöka de bakomliggande förväntningar och motivation respondenterna hade och upplevde. LÄS MER

  5. 15. Låt inte genitalierna bestämma historien : En studie om hur genus formuleras i åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Therese Holmgren; Bitten Lindström; [2020]
    Nyckelord :Genus; Kvalitativ innehållsanalys; Kön; Könsstereotyper; Performativitet; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi genom en kvalitativ innehållsanalys undersökt hur pojkars och flickors behov och åtgärder uttrycks i åtgärdsprogram. Fokus var att undersöka om det fanns något samband mellan genus och formuleringar av behov och åtgärder i åtgärdsprogram. LÄS MER