Sökning: "förväntningar pojkar och flickor"

Visar resultat 6 - 10 av 119 uppsatser innehållade orden förväntningar pojkar och flickor.

  1. 6. Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Max Mårtensson; Helena Sundin; [2022-03-17]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; Jämställdhet; Genus; Kön; Fritidshem; Pedagoger; Lärare i fritidshem; ; Socialkonstruktionism; Normer; Tematisk analys; ; Medvetenhet;

    Sammanfattning : Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka traditionella könsmönster är en del av fritidshemmets ansvar i läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019). LÄS MER

  2. 7. “Jag tänker väl att man behöver stärka upp framför allt tjejernas intresse” - : Lågstadielärares genusmedvetenhet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madeleine Jemander; Ebba Eskilsson; [2022]
    Nyckelord :genus; intresse attityder; self-efficacy; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lågstadielärares upplevelser och uppfattningar om sin teknikundervisning. Detta för att för att få en förståelse kring vad som påverkar ämnet och vidare dess utveckling. I studien har en kvalitativ metod använts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Fritidslärares förståelse för jämställdhet och könsmönster : En intervjustudie om genusarbete i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Gidlöf; Annie Grelsson Lindeberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; genus; Hirdmans genusteori; jämställdhet; könsmönster; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares förståelse för genus och hur de beskriver sig arbeta med genus i fritidshemmet med fokus på jämställdhet och könsmönster. För att svara på studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod använts där sex fritidslärare intervjuats. LÄS MER

  4. 9. Psykisk ohälsa är inte ett socialt problem : En kritisk diskursanalys av förarbeten och prejudicerande domar gällande rekvisitet ”annat socialt nedbrytande beteende” i 3 § LVU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Clara Stenson; Elsa Appelberg Höjer; [2021]
    Nyckelord :LVU; psykisk ohälsa; genus;

    Sammanfattning : Flickor är överrepresenterade inom vård enligt LPT medan dubbelt så många pojkar som flickor omhändertas enligt 3 § LVU. Utifrån att socialtjänstens arbete med tvångsvård av barn och unga vilar på LVU finner vi det relevant att undersöka den motsättning som framträder mellan en neutral lagtext och könsskillnader i tillämpningen. LÄS MER

  5. 10. Ökad prestation med rätt stöd : Undervisning med eller utan stöd av digitaliserat material i årskurs 4-9: Skolprestationsskillnader mellan könen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nawar Anwarsson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; Könsskillnader; Lärande; Skola; Skolprestation;

    Sammanfattning : Elevernas skolprestationer påverkar deras chanser till framtida högre utbildningar. Syftet med denna studie Ökad prestation med rätt stöd är att bidra med kunskap om lärares uppfattningar om likheter och skillnader i skolprestation mellan könen. LÄS MER